Malarz, rysownik, fotograf. Począwszy od roku 1923 studiował krótko w Szkole Przemysłowej w Krakowie. Wkrótce zetknął się z Tadeuszem Peiperem i Władysławem Strzemińskim. Zainspirowany typografią stosowaną Strzemińskiego nawiązał w 1926 roku współpracę z czasopismem "Zwrotnica". W tymże roku wziął udział w pierwszej wystawie grupy Praesens prezentując osiem kompozycji abstrakcyjnych. Zainteresował się także fotomontażem, wykorzystując tę technikę m.in. do tworzenia groteskowych ilustracji. W okresie 1928-36 eksperymentował w zakresie fotografii stosując często uzupełnianie kompozycji elementami graficznymi. W 1932 roku wziął udział w międzynarodowej wystawie typografii, zorganizowanej przez grupę "a. r. ". W latach 1932-1933 współpracował też z awangardowym studium filmowym (SPAF) w Krakowie. Od 1935 roku wystawiał swe prace z krakowskim oddziałem ZZPAP. We wrześniu 1939 roku wstąpił do wojska. Dostawszy się do niewoli niemieckiej uciekł i powrócił do Krakowa. W 1941 roku został aresztowany przez Gestapo, które zniszczyło również większość jego prac z lat 1926-39. Po wojnie, w 1945 roku był jednym z organizatorów sekcji szczecińskiego ZPAP. W początkowym okresie twórczości konstruował swe obrazy z prostych linii łączących się w geometryczne bloki. Później wprowadził formy bardziej zróżnicowane, falujące i przenikające się.

Będąc artystą bardzo wrażliwym na prądy awangardowe interesował się wieloma nowymi kierunkami, z których szczególnie bliski był mu konstruktywizm. W okresie powojennym malował zaś pejzaże i martwe natury w duchu postkubistycznym posługując się bogatą gamą barwną.
Gięta, niespokojna kreska sprawia, że widok staje się niezwykle dynamicznym. Gdzieniegdzie dodatek kredy nadaje świetlistości.

124
Kazimierz PODSADECKI (1904-1970)

WIDOK NA ZAGRODĘ, 1956

Kredka, tusz, papier; 24 x 31,8 cm
Sygnowany l. d.: Podsadecki, p. d.: 2. X.. 956.
Na odwrocie zatarty napis

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz, rysownik, fotograf. Począwszy od roku 1923 studiował krótko w Szkole Przemysłowej w Krakowie. Wkrótce zetknął się z Tadeuszem Peiperem i Władysławem Strzemińskim. Zainspirowany typografią stosowaną Strzemińskiego nawiązał w 1926 roku współpracę z czasopismem "Zwrotnica". W tymże roku wziął udział w pierwszej wystawie grupy Praesens prezentując osiem kompozycji abstrakcyjnych. Zainteresował się także fotomontażem, wykorzystując tę technikę m.in. do tworzenia groteskowych ilustracji. W okresie 1928-36 eksperymentował w zakresie fotografii stosując często uzupełnianie kompozycji elementami graficznymi. W 1932 roku wziął udział w międzynarodowej wystawie typografii, zorganizowanej przez grupę "a. r. ". W latach 1932-1933 współpracował też z awangardowym studium filmowym (SPAF) w Krakowie. Od 1935 roku wystawiał swe prace z krakowskim oddziałem ZZPAP. We wrześniu 1939 roku wstąpił do wojska. Dostawszy się do niewoli niemieckiej uciekł i powrócił do Krakowa. W 1941 roku został aresztowany przez Gestapo, które zniszczyło również większość jego prac z lat 1926-39. Po wojnie, w 1945 roku był jednym z organizatorów sekcji szczecińskiego ZPAP. W początkowym okresie twórczości konstruował swe obrazy z prostych linii łączących się w geometryczne bloki. Później wprowadził formy bardziej zróżnicowane, falujące i przenikające się.

Będąc artystą bardzo wrażliwym na prądy awangardowe interesował się wieloma nowymi kierunkami, z których szczególnie bliski był mu konstruktywizm. W okresie powojennym malował zaś pejzaże i martwe natury w duchu postkubistycznym posługując się bogatą gamą barwną.
Gięta, niespokojna kreska sprawia, że widok staje się niezwykle dynamicznym. Gdzieniegdzie dodatek kredy nadaje świetlistości.