Nieznany dotąd, pierwszy obraz olejny przedstawiający Nowy Targ na tle panoramy Tatr, który był pierwowzorem dla litografii K. Auera zamieszczonej w albumie "Galicja w obrazach" (Lwów 1837-39) bądź powstał nieco później w oparciu o tę grafikę. Widok ukazuje Nowy Targ od północy, z fragmentem Kotliny Nowotarskiej, Magury Spiskiej oraz rozległym masywem Tatr od Jatek i Bujaczego Wierchu na wschodzie, poprzez najwyższe szczyty Łomnicy i Lodowego Szczytu, aż po Szeroką Jaworzyńską na zachodzie. Jest to bodaj najrozleglejsza i największa panorama Tatr, namalowana przez polskiego malarza przed 1870 rokiem, przedstawiony fragment Tatr Bielskich jest jednym z pierwszych w polskim malarstwie sztalugowym. W przedstawieniu Nowego Targu dominuje sylwetka barokowego kościoła św. Katarzyny oraz dworu starościńskiego. Dwór ten, przebudowany po pożarze w 1784 r., a dziś już nieistniejący, posiada bardzo skromną ikonografię, jego widok na obrazie Gorczyńskiego jest jedynym całościowym oraz jedynym olejnym przedstawieniem tego zabytku (powtórzonym na litografii Auera). Obraz Gorczyńskiego należy do najciekawszych prac olejnych o tematyce tatrzańskiej i podhalańskiej z pionierskiego okresu sprzed 1870 roku, lecz znacznie przewyższa rozmiarami typowe, malowane wówczas pejzaże. Dzieło wypełnia wszelkie kryteria malarstwa krajobrazowego biedermeieru: malowniczość motywu, dekoracyjność oraz nastrojowość podkreśloną stonowaną kolorystyką. Obraz jest pracą o wybitnej wartości dla całej wczesnej ikonografii Podhala, a także pierwszym tak dużym, efektownym i dekoracyjnym widokiem Nowego Targu. Dołączono opis-ekspertyzę Grzegorza Niewiadomego.
Olej/płótno; wym.: 74 x 112 cm; niesygn.; obraz po konserwacji.
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiNieznany dotąd, pierwszy obraz olejny przedstawiający Nowy Targ na tle panoramy Tatr, który był pierwowzorem dla litografii K. Auera zamieszczonej w albumie "Galicja w obrazach" (Lwów 1837-39) bądź powstał nieco później w oparciu o tę grafikę. Widok ukazuje Nowy Targ od północy, z fragmentem Kotliny Nowotarskiej, Magury Spiskiej oraz rozległym masywem Tatr od Jatek i Bujaczego Wierchu na wschodzie, poprzez najwyższe szczyty Łomnicy i Lodowego Szczytu, aż po Szeroką Jaworzyńską na zachodzie. Jest to bodaj najrozleglejsza i największa panorama Tatr, namalowana przez polskiego malarza przed 1870 rokiem, przedstawiony fragment Tatr Bielskich jest jednym z pierwszych w polskim malarstwie sztalugowym. W przedstawieniu Nowego Targu dominuje sylwetka barokowego kościoła św. Katarzyny oraz dworu starościńskiego. Dwór ten, przebudowany po pożarze w 1784 r., a dziś już nieistniejący, posiada bardzo skromną ikonografię, jego widok na obrazie Gorczyńskiego jest jedynym całościowym oraz jedynym olejnym przedstawieniem tego zabytku (powtórzonym na litografii Auera). Obraz Gorczyńskiego należy do najciekawszych prac olejnych o tematyce tatrzańskiej i podhalańskiej z pionierskiego okresu sprzed 1870 roku, lecz znacznie przewyższa rozmiarami typowe, malowane wówczas pejzaże. Dzieło wypełnia wszelkie kryteria malarstwa krajobrazowego biedermeieru: malowniczość motywu, dekoracyjność oraz nastrojowość podkreśloną stonowaną kolorystyką. Obraz jest pracą o wybitnej wartości dla całej wczesnej ikonografii Podhala, a także pierwszym tak dużym, efektownym i dekoracyjnym widokiem Nowego Targu. Dołączono opis-ekspertyzę Grzegorza Niewiadomego.