Bibliografia:
– Alexandre de Vesme, Le Peintre-Graveur Italien Ouvrage. Faisant suite au peintre-graveur De Bartsch, Ulrico Hoepli-Editeur, Mediolan 1906, s. 500, nr kat. 21.

Prezentowana akwaforta ukazuje widok bastionu Zwinger w Dreźnie, który artysta zrealizował również kilka lat wcześniej w technice olejnej do zbiorów króla Augusta III. Bellotto w latach 1748-1758 jako nadworny malarz króla zobowiązany był do dostarczania co kilka miesięcy obrazu do galerii królewskiej. Powstała wówczas seria wielkoformatowych (na ogół ok. 135 x 238 cm) wedut Drezna i pobliskich Pirny i Königsteinu. Część tych widoków artysta powtórzył również w akwafortach, które stały się trzonem jego twórczości graficznej.

Prezentowana grafika ukazuje zabudowania Zwingeru w nieznacznie zmienionym ujęciu w stosunku do kompozycji olejnej. Po lewej stronie znajduje się Długa Galeria przerwana w połowie Królewską Bramą prowadzącą na drewniany mostek z czterema przęsłami. Centralną część kompozycji zajmuje wypłeniony wodą rów, będący pozostałością dawnej fosy miejskiej akwenu Zwingerteich/Zwingergraben, otaczający mury Zwingeru. Po prawej stronie na pierwszym planie widoczna jest zagroda, w której odbywa się karmienie łabędzi. Powyżej widoczna jest aleja Ostra obsadzona szpalerem drzew, między którymi przechadzają się spacerowicze.

25
Bernardo (CANALETTO) BELLOTTO (1721-1780)

WIDOK GALERII ZWINGER W DREŹNIE, 1758

akwaforta, papier podklejony bibułą japońską
55,4 x 83,8 cm (odcisk płyty), 57 x 86 cm (arkusz)
sygn. na płycie p.d.: Peint et gravé par Ber: Belloto dit Canaletto Pein. R. 1758.
ołówkiem pod ryciną p.d.: Dresden; dalej: 100x
poniżej kompozycji na płycie napis: Vue laterale des galleries du Zwinger, avec le pont, qiu (sic!) degage vers l’Allée d’Ostra et vers la porte de Wilsdruff, prise d’une des serres de l’Orangerie Roiale, 1758

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Bibliografia:
– Alexandre de Vesme, Le Peintre-Graveur Italien Ouvrage. Faisant suite au peintre-graveur De Bartsch, Ulrico Hoepli-Editeur, Mediolan 1906, s. 500, nr kat. 21.

Prezentowana akwaforta ukazuje widok bastionu Zwinger w Dreźnie, który artysta zrealizował również kilka lat wcześniej w technice olejnej do zbiorów króla Augusta III. Bellotto w latach 1748-1758 jako nadworny malarz króla zobowiązany był do dostarczania co kilka miesięcy obrazu do galerii królewskiej. Powstała wówczas seria wielkoformatowych (na ogół ok. 135 x 238 cm) wedut Drezna i pobliskich Pirny i Königsteinu. Część tych widoków artysta powtórzył również w akwafortach, które stały się trzonem jego twórczości graficznej.

Prezentowana grafika ukazuje zabudowania Zwingeru w nieznacznie zmienionym ujęciu w stosunku do kompozycji olejnej. Po lewej stronie znajduje się Długa Galeria przerwana w połowie Królewską Bramą prowadzącą na drewniany mostek z czterema przęsłami. Centralną część kompozycji zajmuje wypłeniony wodą rów, będący pozostałością dawnej fosy miejskiej akwenu Zwingerteich/Zwingergraben, otaczający mury Zwingeru. Po prawej stronie na pierwszym planie widoczna jest zagroda, w której odbywa się karmienie łabędzi. Powyżej widoczna jest aleja Ostra obsadzona szpalerem drzew, między którymi przechadzają się spacerowicze.