Bibliografia:
– Alexandre de Vesme, Le Peintre-Graveur Italien Ouvrage. Faisant suite au peintre-graveur De Bartsch, Ulrico Hoepli-Editeur, Mediolan 1906, s. 500, nr kat. 21.
Prezentowana akwaforta ukazuje widok bastionu Zwinger w Dreźnie, który artysta zrealizował również kilka lat wcześniej w technice olejnej do zbiorów króla Augusta III. Bellotto w latach 1748-1758 jako nadworny malarz króla zobowiązany był do dostarczania co kilka miesięcy obrazu do galerii królewskiej. Powstała wówczas seria wielkoformatowych (na ogół ok. 135 x 238 cm) wedut Drezna i pobliskich Pirny i Königsteinu. Część tych widoków artysta powtórzył również w akwafortach, które stały się trzonem jego twórczości graficznej.
Prezentowana grafika ukazuje zabudowania Zwingeru w nieznacznie zmienionym ujęciu w stosunku do kompozycji olejnej. Po lewej stronie znajduje się Długa Galeria przerwana w połowie Królewską Bramą prowadzącą na drewniany mostek z czterema przęsłami. Centralną część kompozycji zajmuje wypłeniony wodą rów, będący pozostałością dawnej fosy miejskiej akwenu Zwingerteich/Zwingergraben, otaczający mury Zwingeru. Po prawej stronie na pierwszym planie widoczna jest zagroda, w której odbywa się karmienie łabędzi. Powyżej widoczna jest aleja Ostra obsadzona szpalerem drzew, między którymi przechadzają się spacerowicze.
akwaforta, papier podklejony bibułą japońską
55,4 x 83,8 cm (odcisk płyty), 57 x 86 cm (arkusz)
sygn. na płycie p.d.: Peint et gravé par Ber: Belloto dit Canaletto Pein. R. 1758.
ołówkiem pod ryciną p.d.: Dresden; dalej: 100x
poniżej kompozycji na płycie napis: Vue laterale des galleries du Zwinger, avec le pont, qiu (sic!) degage vers l’Allée d’Ostra et vers la porte de Wilsdruff, prise d’une des serres de l’Orangerie Roiale, 1758
Bibliografia:
– Alexandre de Vesme, Le Peintre-Graveur Italien Ouvrage. Faisant suite au peintre-graveur De Bartsch, Ulrico Hoepli-Editeur, Mediolan 1906, s. 500, nr kat. 21.
Prezentowana akwaforta ukazuje widok bastionu Zwinger w Dreźnie, który artysta zrealizował również kilka lat wcześniej w technice olejnej do zbiorów króla Augusta III. Bellotto w latach 1748-1758 jako nadworny malarz króla zobowiązany był do dostarczania co kilka miesięcy obrazu do galerii królewskiej. Powstała wówczas seria wielkoformatowych (na ogół ok. 135 x 238 cm) wedut Drezna i pobliskich Pirny i Königsteinu. Część tych widoków artysta powtórzył również w akwafortach, które stały się trzonem jego twórczości graficznej.
Prezentowana grafika ukazuje zabudowania Zwingeru w nieznacznie zmienionym ujęciu w stosunku do kompozycji olejnej. Po lewej stronie znajduje się Długa Galeria przerwana w połowie Królewską Bramą prowadzącą na drewniany mostek z czterema przęsłami. Centralną część kompozycji zajmuje wypłeniony wodą rów, będący pozostałością dawnej fosy miejskiej akwenu Zwingerteich/Zwingergraben, otaczający mury Zwingeru. Po prawej stronie na pierwszym planie widoczna jest zagroda, w której odbywa się karmienie łabędzi. Powyżej widoczna jest aleja Ostra obsadzona szpalerem drzew, między którymi przechadzają się spacerowicze.