Twórczość malarska Rubczaka była nierozłącznie związana z francuskim postimpresjonizmem promowanym na polskim gruncie przez Pankiewicza. W okresie francuskim subtelne modulacje plamy barwnej o płynnych zarysach odzwierciedlały przejściowo estetykę syntetyzmu propagowaną przez szkołę Pont-Aven. Znamienne dla pejzaży Rubczaka ujęcia perspektywiczne wciągały wzrok widza daleko w głąb, nie tracąc zarazem kompozycyjnej dyscypliny i wewnętrznej rytmizacji podpatrzonej w malarstwie Cézanne`a.
nad Morzem Liguryjskim, 1936
olej, deska; 160 x 104 cm
sygn. p.d. J.Rubczak/ 1936
Twórczość malarska Rubczaka była nierozłącznie związana z francuskim postimpresjonizmem promowanym na polskim gruncie przez Pankiewicza. W okresie francuskim subtelne modulacje plamy barwnej o płynnych zarysach odzwierciedlały przejściowo estetykę syntetyzmu propagowaną przez szkołę Pont-Aven. Znamienne dla pejzaży Rubczaka ujęcia perspektywiczne wciągały wzrok widza daleko w głąb, nie tracąc zarazem kompozycyjnej dyscypliny i wewnętrznej rytmizacji podpatrzonej w malarstwie Cézanne`a.