W opinii do obrazu p. Agnieszka Ławniczakowa pisze: "Artysta posłużył się tu niezwykle dynamicznymi, szkicowo - syntetycznymi pociągnięciami pędzla. Ślad szerokiego, płaskiego pędzla wytycza dukt linearnych i różnorodnych pociągnięć - ukośnych, krzyżujących się, poziomych i pionowych, podporządkowanych wrażeniu trwającego w naturze ruchu, które malarz chciał uzyskać. Jednocześnie, obraz ten malowany jest zadziwiająco lekko, na cieniutkiej podmalówce, która w wielu miejscach jest nie zamalowana, bądź zaledwie przesłonięta cienkimi lub fakturalnymi smugami. Uderza też znakomity, nie wahający się przed pewną deformacją rysunek, który buduje formę, ruch i kształt np. postaci. [...] Zarówno pierwsze spojrzenie na ten obraz jak i jego dokładniejsza analiza, nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że jest to autentyczne dzieło Jacka Malczewskiego, jednego z największych polskich malarzy i znakomitego europejskiego symbolisty. Analizowany tu "Wiatr" należy z pewnością do grupy dzieł kończących pierwszą fazę sztuki Jacka Malczewskiego, zdominowaną przez styl realistyczny. Kompozycja ta zdaje się najbliższa temu zespołowi obrazów, w których następuje swoiste przełamywanie konwencji realistycznych na rzecz fantastyki, alegorii czy symbolizmu i w których widoczne jest poszukiwanie nowych, malarskich środków wyrazu. [...] Reasumując, wyrażam opinię, że "Wiatr" jest nie tylko autentycznym dziełem Jacka Malczewskiego, ale obrazem szczególnie ciekawym. Wzbogaca obraz jego twórczości w szczególnie ciekawym jej okresie i w stosunkowo nielicznej grupie kompozycji pejzażowych, o nieznane do tej pory dzieło, powstałe zapewne w latach 1890-1893, które poszerza obraz artystycznych poszukiwań wielkiego malarza".
olej, płótno; 64,2 x 109,5 cm;
sygn. p. d.: J Malczewski.
W opinii do obrazu p. Agnieszka Ławniczakowa pisze: "Artysta posłużył się tu niezwykle dynamicznymi, szkicowo - syntetycznymi pociągnięciami pędzla. Ślad szerokiego, płaskiego pędzla wytycza dukt linearnych i różnorodnych pociągnięć - ukośnych, krzyżujących się, poziomych i pionowych, podporządkowanych wrażeniu trwającego w naturze ruchu, które malarz chciał uzyskać. Jednocześnie, obraz ten malowany jest zadziwiająco lekko, na cieniutkiej podmalówce, która w wielu miejscach jest nie zamalowana, bądź zaledwie przesłonięta cienkimi lub fakturalnymi smugami. Uderza też znakomity, nie wahający się przed pewną deformacją rysunek, który buduje formę, ruch i kształt np. postaci. [...] Zarówno pierwsze spojrzenie na ten obraz jak i jego dokładniejsza analiza, nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że jest to autentyczne dzieło Jacka Malczewskiego, jednego z największych polskich malarzy i znakomitego europejskiego symbolisty. Analizowany tu "Wiatr" należy z pewnością do grupy dzieł kończących pierwszą fazę sztuki Jacka Malczewskiego, zdominowaną przez styl realistyczny. Kompozycja ta zdaje się najbliższa temu zespołowi obrazów, w których następuje swoiste przełamywanie konwencji realistycznych na rzecz fantastyki, alegorii czy symbolizmu i w których widoczne jest poszukiwanie nowych, malarskich środków wyrazu. [...] Reasumując, wyrażam opinię, że "Wiatr" jest nie tylko autentycznym dziełem Jacka Malczewskiego, ale obrazem szczególnie ciekawym. Wzbogaca obraz jego twórczości w szczególnie ciekawym jej okresie i w stosunkowo nielicznej grupie kompozycji pejzażowych, o nieznane do tej pory dzieło, powstałe zapewne w latach 1890-1893, które poszerza obraz artystycznych poszukiwań wielkiego malarza".