Woda przybiera. Na brzegu gromadzą się ludzie obserwując wzburzone nurty. Płynąca przez miejscowość Bystrą rzeka Białka, to w tym miejscu zwykle po prostu potok. A teraz?
Julian Fałat, mieszkając stale w Bystrej k. Bielska i malując beskidzkie pejzaże, malował też widoki rzeki Białki przedstawiając ją także po ulewnych deszczach, kiedy zagrażała wylewem. W roku 1916 artysta widział spustoszenia jakie mogła przynieść ta niewielka na co dzień rzeka i pokazał je w akwareli Powódź w Bystrej z roku 1916 (D.A. Agra-Art, 2006).
Kilkakrotnie także malował to samo zakole rzeki. Można tu przypomnieć choćby akwarelę Wylew, reprodukowaną w „Sztukach Pięknych“ ( R. 2. 1925/26, il. na s. 313) lub też Wezbraną rzekę, pokazaną w D.A. Agra-Art w 1995.
akwarela, karton
67 x 100 cm
sygn. l.d.: J Fałat Bystra 1918
Woda przybiera. Na brzegu gromadzą się ludzie obserwując wzburzone nurty. Płynąca przez miejscowość Bystrą rzeka Białka, to w tym miejscu zwykle po prostu potok. A teraz?
Julian Fałat, mieszkając stale w Bystrej k. Bielska i malując beskidzkie pejzaże, malował też widoki rzeki Białki przedstawiając ją także po ulewnych deszczach, kiedy zagrażała wylewem. W roku 1916 artysta widział spustoszenia jakie mogła przynieść ta niewielka na co dzień rzeka i pokazał je w akwareli Powódź w Bystrej z roku 1916 (D.A. Agra-Art, 2006).
Kilkakrotnie także malował to samo zakole rzeki. Można tu przypomnieć choćby akwarelę Wylew, reprodukowaną w „Sztukach Pięknych“ ( R. 2. 1925/26, il. na s. 313) lub też Wezbraną rzekę, pokazaną w D.A. Agra-Art w 1995.