Edward Hopper to jeden z najwybitniejszych amerykańskich malarzy XX wieku, znany z melancholijnych, realistycznych przedstawień codzienności, które odkrywają ukryte emocje i samotność życia w nowoczesnej Ameryce. Mimo że studiował sztukę europejską – zwłaszcza impresjonizm – jego styl rozwijał się w kierunku amerykańskiego realizmu, skupiając się na osamotnionych scenach miejskich, krajobrazach, a także na wyobcowanych postaciach zanurzonych we własnych myślach.

Hopper stworzył własny, rozpoznawalny styl, w którym prostota formy łączy się z głębokim przekazem emocjonalnym. Jego malarstwo charakteryzuje się klarowną kompozycją i oszczędną paletą barw, z częstym użyciem naturalnego światła, które tworzy kontrasty i buduje nastrój. Wiele jego obrazów przedstawia wnętrza kawiarni, moteli, mieszkania i ulice miejskie – miejsca na pozór pełne życia, ale często puste i chłodne, przez co budzą uczucie samotności.

Typowe dla Hoppera jest także zastosowanie efektu „zawieszonego momentu” – scena sprawia wrażenie, jakby uchwycono ją na chwilę przed lub po jakimś wydarzeniu, co pozwala widzowi wejść w życie postaci i wyobrazić sobie ich historie. Przykładem jest słynny obraz „Nighthawks” z 1942 roku, który przedstawia czworo ludzi siedzących w nocnej kawiarni w Nowym Jorku. Choć są razem w jednej przestrzeni, ich wzajemna izolacja i wyobcowanie biją z obrazu, tworząc ponadczasowy portret miejskiej samotności.Edward Hopper zainspirował nie tylko malarzy, ale także reżyserów filmowych, fotografów i pisarzy. Jego zdolność do tworzenia intensywnie sugestywnych, wręcz filmowych obrazów wywarła wpływ na takich twórców jak Alfred Hitchcock czy David Lynch. Filmy, takie jak „Okno na podwórze” Hitchcocka, zawierają elementy inspirowane pracami Hoppera, jak np. samotne okna i anonimowość miejskiej scenerii.

"Western Motel" to jedno z najbardziej rozpoznawalnych dzieł Edwarda Hoppera, namalowane w 1957 roku. Obraz przedstawia kobietę siedzącą na łóżku w prostym, jasnym pokoju motelowym. Jej wzrok jest skierowany w stronę okna, przez które widać pustynny krajobraz i zaparkowany samochód. Scena, choć statyczna, budzi silne emocje i stanowi doskonały przykład stylu Hoppera, który mistrzowsko ukazuje izolację, samotność i introspekcję w amerykańskim krajobrazie.

Prace Edwarda Hoppera wystawiane na całym świecie, najważniejsze w prestiżowych muzeach i galeriach, jak Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, które posiada znaczenie jego dzieł oraz Museum of Modern Art (MoMA) ) w Instytucie Sztuki w Chicago. Jego obrazy są uznawane jako arcydzieła realizmu, kolekcjonerzy i instytucje rywalizujące o możliwość ich zakupu lub wypożyczenia na wystawy.

92
Edward HOPPER (1882 - 1967)

Western Motel

Litografia, papier welinowy Arches France Infinity, wymiary: 27,5 cm x 44,5 cm w świetle passe-partout, 44 x 60 cm w oprawie passe-partout, edycja limitowana, numerowana ręcznie ołówkiem 147/150, sygnowana z płyty pod kompozycją „Edward Hopper’ p.d., sucha pieczęć wydawcy Georges Israel Editeur posiadającego licencję na podstawie umowy z 1971.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Edward Hopper to jeden z najwybitniejszych amerykańskich malarzy XX wieku, znany z melancholijnych, realistycznych przedstawień codzienności, które odkrywają ukryte emocje i samotność życia w nowoczesnej Ameryce. Mimo że studiował sztukę europejską – zwłaszcza impresjonizm – jego styl rozwijał się w kierunku amerykańskiego realizmu, skupiając się na osamotnionych scenach miejskich, krajobrazach, a także na wyobcowanych postaciach zanurzonych we własnych myślach.

Hopper stworzył własny, rozpoznawalny styl, w którym prostota formy łączy się z głębokim przekazem emocjonalnym. Jego malarstwo charakteryzuje się klarowną kompozycją i oszczędną paletą barw, z częstym użyciem naturalnego światła, które tworzy kontrasty i buduje nastrój. Wiele jego obrazów przedstawia wnętrza kawiarni, moteli, mieszkania i ulice miejskie – miejsca na pozór pełne życia, ale często puste i chłodne, przez co budzą uczucie samotności.

Typowe dla Hoppera jest także zastosowanie efektu „zawieszonego momentu” – scena sprawia wrażenie, jakby uchwycono ją na chwilę przed lub po jakimś wydarzeniu, co pozwala widzowi wejść w życie postaci i wyobrazić sobie ich historie. Przykładem jest słynny obraz „Nighthawks” z 1942 roku, który przedstawia czworo ludzi siedzących w nocnej kawiarni w Nowym Jorku. Choć są razem w jednej przestrzeni, ich wzajemna izolacja i wyobcowanie biją z obrazu, tworząc ponadczasowy portret miejskiej samotności.Edward Hopper zainspirował nie tylko malarzy, ale także reżyserów filmowych, fotografów i pisarzy. Jego zdolność do tworzenia intensywnie sugestywnych, wręcz filmowych obrazów wywarła wpływ na takich twórców jak Alfred Hitchcock czy David Lynch. Filmy, takie jak „Okno na podwórze” Hitchcocka, zawierają elementy inspirowane pracami Hoppera, jak np. samotne okna i anonimowość miejskiej scenerii.

"Western Motel" to jedno z najbardziej rozpoznawalnych dzieł Edwarda Hoppera, namalowane w 1957 roku. Obraz przedstawia kobietę siedzącą na łóżku w prostym, jasnym pokoju motelowym. Jej wzrok jest skierowany w stronę okna, przez które widać pustynny krajobraz i zaparkowany samochód. Scena, choć statyczna, budzi silne emocje i stanowi doskonały przykład stylu Hoppera, który mistrzowsko ukazuje izolację, samotność i introspekcję w amerykańskim krajobrazie.

Prace Edwarda Hoppera wystawiane na całym świecie, najważniejsze w prestiżowych muzeach i galeriach, jak Whitney Museum of American Art w Nowym Jorku, które posiada znaczenie jego dzieł oraz Museum of Modern Art (MoMA) ) w Instytucie Sztuki w Chicago. Jego obrazy są uznawane jako arcydzieła realizmu, kolekcjonerzy i instytucje rywalizujące o możliwość ich zakupu lub wypożyczenia na wystawy.