Po roku 2000 na podstawie analizy stylistycznej i chemicznej oraz sposobu malowania obraz przypisano Davidowi Teniersowi II. Wcześniej, Wesołek pijący wino uchodził za dzieło holenderskiego malarza Egberta van der Heemskercka (1634 Haarlem - 1704 Londyn), jednak tę atrybucję zakwestionowano w Rijksbureau voor Kunsthistorische Dokumentatie w Hadze. David Teniers II, syn i uczeń flamandzkiego malarza Davida Teniersa I, był najwybitniejszym kontynuatorem twórczości Adriaena Brouwera we Flandrii. Malował wielofiguralne sceny rodzajowe, kiermasze, pejzaże, portrety. Znanych jest ponad 1000 dzieł jego autorstwa. Trzeba dodać, że doskonałe repliki warsztatowe obrazów mistrza jeszcze za życia Teniersa wykonywali jego uczniowie, jak David Ryckaert III, Thomas Apstchoven, Gillis van Tilborch, Abraham i David Teniers III i wielu innych.
Oferowany obraz prezentuje wysoką klasę artystyczną. Humorystyczny charakter namalowanej scenki, precyzja formy i niemal monochromatyczna tonacja barwna mogą wskazywać na związek z malarstwem Davida Teniersa II z lat 30. XVII w., gdy pozostawał on pod silnym wpływem A. Brouwera.
Por.: E. Bénézit, Dictionnaire critique et documentaire des peintres, sculpteurs, dessinateurs et graveurs, t. 8, Paris 1966, s. 250-253; Seymour Slive, Dutch Painting 1600-1800, New Haven 1995; The Dictionary of Art., ed by Jane Turner, t. 30, London 1996, s. 461-464 (Hans Vlieghe).

257
Malarz nieokreślony, XVII w.

Wesołek pijący wino (Wesoły pijak)

olej, deska,
18,5 x 15 cm;
w manierze Davida Teniersa II
zw. Młodszym (1610 Antwerpia-1690 Bruksela)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Po roku 2000 na podstawie analizy stylistycznej i chemicznej oraz sposobu malowania obraz przypisano Davidowi Teniersowi II. Wcześniej, Wesołek pijący wino uchodził za dzieło holenderskiego malarza Egberta van der Heemskercka (1634 Haarlem - 1704 Londyn), jednak tę atrybucję zakwestionowano w Rijksbureau voor Kunsthistorische Dokumentatie w Hadze. David Teniers II, syn i uczeń flamandzkiego malarza Davida Teniersa I, był najwybitniejszym kontynuatorem twórczości Adriaena Brouwera we Flandrii. Malował wielofiguralne sceny rodzajowe, kiermasze, pejzaże, portrety. Znanych jest ponad 1000 dzieł jego autorstwa. Trzeba dodać, że doskonałe repliki warsztatowe obrazów mistrza jeszcze za życia Teniersa wykonywali jego uczniowie, jak David Ryckaert III, Thomas Apstchoven, Gillis van Tilborch, Abraham i David Teniers III i wielu innych.
Oferowany obraz prezentuje wysoką klasę artystyczną. Humorystyczny charakter namalowanej scenki, precyzja formy i niemal monochromatyczna tonacja barwna mogą wskazywać na związek z malarstwem Davida Teniersa II z lat 30. XVII w., gdy pozostawał on pod silnym wpływem A. Brouwera.
Por.: E. Bénézit, Dictionnaire critique et documentaire des peintres, sculpteurs, dessinateurs et graveurs, t. 8, Paris 1966, s. 250-253; Seymour Slive, Dutch Painting 1600-1800, New Haven 1995; The Dictionary of Art., ed by Jane Turner, t. 30, London 1996, s. 461-464 (Hans Vlieghe).