Alfred Wierusz-Kowalski, mimo że stale mieszkał w Monachium, malował przede wszystkim obrazy osadzone w rodzimych, polskich realiach, przedstawiające sceny rodzajowe i drobne epizody z codziennego życia mieszkańców wsi i małych miasteczek. Artysta często powracał do ulubionych tematów, malując różne ujęcia podobnych scen i motywów. Tak jest też w przypadku prezentowanego obrazu, przedstawiającego jadącą wozem „wesołą parę“ – roześmianego chłopaka przytulającego dziewczynę. W twórczości artysty motyw ten pojawiał się już od lat 80. XIX w. (Poczta powracająca, 1883) i powtarzał się kilkakrotnie w latach następnych. Podobne obrazy określane były różnymi tytułami, m.in. Wesoła para, Pocztarek, Wesoła jazda. Różna też bywa ich sceneria – z jesiennym, letnim czy zimowym krajobrazem. Nasz obraz – malowany swobodnie, szeroko i dynamicznie – łączy się z pracami powstałymi już po roku 1900, w późniejszym okresie twórczości artysty.
Podobna kompozycja znana jest, m.in. z reprodukcji zamieszczonej w „Biesiadzie Literackiej“ z dnia 2 marca 1912 (nr 9, s. 171) p.t. Wesoła para.

20
Alfred WIERUSZ-KOWALSKI (1849 Suwałki - 1915 Monachium)

WESOŁA JAZDA, po 1900

olej, płótno
80 x 104,2 cm
sygn. p.d.: A Wierusz-Kowalski
Na odwrocie na poprzeczce krosna fragmenty centralnie umieszczonych trzech nalepek: dwóch ośmiobocznych (na górnej z nich widoczny numer: 384) oraz – umieszczonej pomiędzy nimi prostokątnej nalepki z resztką napisu: [...]5 cm | [...]
Ponadto na lewej listwie krosna nazwisko (ołówkiem): H. S[...]enhoff

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Alfred Wierusz-Kowalski, mimo że stale mieszkał w Monachium, malował przede wszystkim obrazy osadzone w rodzimych, polskich realiach, przedstawiające sceny rodzajowe i drobne epizody z codziennego życia mieszkańców wsi i małych miasteczek. Artysta często powracał do ulubionych tematów, malując różne ujęcia podobnych scen i motywów. Tak jest też w przypadku prezentowanego obrazu, przedstawiającego jadącą wozem „wesołą parę“ – roześmianego chłopaka przytulającego dziewczynę. W twórczości artysty motyw ten pojawiał się już od lat 80. XIX w. (Poczta powracająca, 1883) i powtarzał się kilkakrotnie w latach następnych. Podobne obrazy określane były różnymi tytułami, m.in. Wesoła para, Pocztarek, Wesoła jazda. Różna też bywa ich sceneria – z jesiennym, letnim czy zimowym krajobrazem. Nasz obraz – malowany swobodnie, szeroko i dynamicznie – łączy się z pracami powstałymi już po roku 1900, w późniejszym okresie twórczości artysty.
Podobna kompozycja znana jest, m.in. z reprodukcji zamieszczonej w „Biesiadzie Literackiej“ z dnia 2 marca 1912 (nr 9, s. 171) p.t. Wesoła para.