Prezentowany obraz pochodzi z lat, w których Henryk Hayden zaczął wyjeżdżać na plenery w dolinę Marny. Okolica ta miała praktyczną zaletę - niedaleko tu z Paryża, ale dość daleko żeby uciec od jego miejskiego zgiełku. Jednak przede wszystkim przyciągały tu malarza piękne pejzaże. Wywarły one istotny wpływ na kształt jego twórczości w tych latach. Ten czas znaczyło przejście od bardziej szczegółowego przedstawienia przyrody do syntetyzowania jej. Pod względem malarskich przyzwyczajeń znaczyło to przejście do pracy w trybie łączącym spacery ze sztalugą z dopracowywaniem dzieła w pracowni.
Prezentowany obraz pochodzi z momentu otwierającego drogę ku malarstwu właściwie abstrakcyjnemu ("właściwie", bo artysta odżegnywał się od abstrakcji). Pierwsze wyjazdy w te strony (od 1951 roku) to właśnie pobyty w przedstawionym na płótnie Mareuil-sur-Ourcq. Już wkrótce nieopodal miejsca plenerów artysty swój letni domek wybudował jego przyjaciel - Samuel Beckett. Razem oddawali się rozmowom o sztuce, słuchaniu muzyki i wycieczkom. Gdy Hayden stracił prawo jazdy, poeta woził go po okolicy, by mógł malować.
"Wędkarz nad rzeką, Mareuil-sur-Ourcq" nosi jeszcze cechy charakterystyczne dla wcześniejszej twórczości. Znać tu jeszcze reminiscencje z okresu syntetycznego, kiedy odbywał podróże do Bretanii. Płasko kładzione, nasycone plamy barwne utrzymują kolor lokalny. Barwa nie opisuje widoku w sposób dosłowny (wędkarz siedzi na zielonej trawie, łowiąc ryby w zielonej rzece, pod zielonym niebem). Z wcześniejszą twórczością może się również kojarzyć użycie sztafażu, z użycia którego artysta stopniowo rezygnował.


Studiował w Warszawie w SSP i na Politechnice oraz w paryskiej Academie "La Palette". Wystawiał w Paryżu na Salonach: Niezależnych, Tuileries i Majowym. Dużo czasu spędzał na południu Francji. Miał indywidualne wystawy w renomowanych galeriach Paryża i Londynu. W latach 1922-53 malował realistyczne pejzaże i portrety. Pod koniec życia nawiązał do swych kubistycznych doświadczeń z młodości, tworząc obrazy z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

24
Henryk HAYDEN (1883 Warszawa - 1970 Paryż)

Wędkarz nad rzeką w Mareuil-sur-Ourcq, 1952 r.

olej/płótno, 50 x 60,5 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Hayden | 52'

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska
LITERATURA:
- Artur Winiarski, Henri Hayden, Warszawa 2012, s. 160, poz. kat. 89
WYSTAWIANY:
- Villa Le Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 września - 31 grudnia 2013

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowany obraz pochodzi z lat, w których Henryk Hayden zaczął wyjeżdżać na plenery w dolinę Marny. Okolica ta miała praktyczną zaletę - niedaleko tu z Paryża, ale dość daleko żeby uciec od jego miejskiego zgiełku. Jednak przede wszystkim przyciągały tu malarza piękne pejzaże. Wywarły one istotny wpływ na kształt jego twórczości w tych latach. Ten czas znaczyło przejście od bardziej szczegółowego przedstawienia przyrody do syntetyzowania jej. Pod względem malarskich przyzwyczajeń znaczyło to przejście do pracy w trybie łączącym spacery ze sztalugą z dopracowywaniem dzieła w pracowni.
Prezentowany obraz pochodzi z momentu otwierającego drogę ku malarstwu właściwie abstrakcyjnemu ("właściwie", bo artysta odżegnywał się od abstrakcji). Pierwsze wyjazdy w te strony (od 1951 roku) to właśnie pobyty w przedstawionym na płótnie Mareuil-sur-Ourcq. Już wkrótce nieopodal miejsca plenerów artysty swój letni domek wybudował jego przyjaciel - Samuel Beckett. Razem oddawali się rozmowom o sztuce, słuchaniu muzyki i wycieczkom. Gdy Hayden stracił prawo jazdy, poeta woził go po okolicy, by mógł malować.
"Wędkarz nad rzeką, Mareuil-sur-Ourcq" nosi jeszcze cechy charakterystyczne dla wcześniejszej twórczości. Znać tu jeszcze reminiscencje z okresu syntetycznego, kiedy odbywał podróże do Bretanii. Płasko kładzione, nasycone plamy barwne utrzymują kolor lokalny. Barwa nie opisuje widoku w sposób dosłowny (wędkarz siedzi na zielonej trawie, łowiąc ryby w zielonej rzece, pod zielonym niebem). Z wcześniejszą twórczością może się również kojarzyć użycie sztafażu, z użycia którego artysta stopniowo rezygnował.


Studiował w Warszawie w SSP i na Politechnice oraz w paryskiej Academie "La Palette". Wystawiał w Paryżu na Salonach: Niezależnych, Tuileries i Majowym. Dużo czasu spędzał na południu Francji. Miał indywidualne wystawy w renomowanych galeriach Paryża i Londynu. W latach 1922-53 malował realistyczne pejzaże i portrety. Pod koniec życia nawiązał do swych kubistycznych doświadczeń z młodości, tworząc obrazy z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.