Wazka w formie kolistej wybrzuszonej muszli z liściastymi, plastycznymi krawędziami przechodzącymi wzdłuż wazki od frontu i z tyłu w reliefowe pionowe pędy z wolutowymi zakończeniami przy krawędziach i trzy wolutowe kuliste nóżki; dekoracja malarska, z herbem Stanisława Leszczyńskiego - króla polskiego ( herb czterodzielny Pogoń i Orzeł oraz herb własny Wieniawa pośrodku) podtrzymywanym przez dwa orły oraz miniatura z widokiem na Plac Stanisława w Nancy ze złoconą bramą proj. Jeana Lamour pałacem i pomnikiem (Stanisława Leszczyńskiego); z boków i przy wewnętrznych krawędziach drobne gałązki kwiatowe i owady. Wkładka cynowa do wazy z dwoma uchwytami;
Dwa talerze serwisowe płytkie o 6-płatkowych kołnierzach i falistych profilowanych krawędziach; w lustrze monogram wiązany ST pod koroną dwudzielną zamkniętą;
Interesujący zespół naczyń fajansowych z wczesnego okresu twórczości wybitnego francuskiego szklarza, początkowo także ceramika, Emila Galle (1846-1904); podjął on pracę jako ceramik w atelier ojca (Charles Galle), współpracującego od 1846 z wytwórnią fajansu Germain Thomasa w St. Clement; większość projektów ceramicznych zrealizował w St. Clement, w latach ok. 1867-1892, pracując jednocześnie (od 1878/1879 roku) we własnym atelier w Nancy, gdzie wkrótce osiągnął spektakularne sukcesy jako artysta - szklarz. Talerze pochodzą z wytwórni fajansu w St. Clement, z którą Emille Galle współpracował. Wazka - bardzo interesujące polonicum - powstała w atelier autorskim Galle w Nancy, najpewniej na początku lat 80. XIX w. Historyzująca dekoracja tego naczynia z wkładem (na lód lub do kwiatów?) odwołuje się do XVIII-wiecznej historii Nancy - stolicy księstwa Lotaryngii, przekazanego dożywotnio w 1738 pozbawionemu tronu królowi polskiemu Stanisławowi Leszczyńskiemu przez jego zięcia, Ludwika XV. Pod rządami tego światłego mecenasa i znawcy sztuki (lata 1738-1766) Lotaryngia, a zwłaszcza jej stolica Nancy, przeżyły rozkwit kulturalno-artystyczny i gospodarczy. Stanisław Leszczyński zlecił m.in. architektowi Emmanuelowi Héré przebudowę centrum miasta (lata 1752-1755 - plac Stanisława z pałacem oraz bramą z ogrodzeniem proj. Jean’a Lamoura); cenne zabytki Nancy: bramę Lamour’a, pałac i pomnik
St. Leszczyńskiego w głębi (ustawiony w 1831) przedstawia miniatura na wazce, a polskiego władcę przypomina jego królewski herb.
Francja, Nancy (Lotaryngia),
atelier Emila Galle w Nancy
oraz fajansjernia w St. Clement, pocz. lat 70. - pocz. lat 90. XIX w.
Wazka: fajans szkliwo cynowe, kobalt; wkładka - cyna; wymiary: wys. 19 cm, 23 x 18 cm;
sygn. od spodu nóżki kobaltem podszkl. odręczny napis kursywą: E Galle/ Nancy/ E , krzyż lotaryński(?), G/ dépose; sygnatura częściowo rozmazana.
Talerze: fajans, szkliwo cynowe, kobalt; wys. 3,5 cm, średn. 24 cm;
sygnowane kobaltem podszkl. z szablonu: St. Clément / Galle á Nancy.
Wazka w formie kolistej wybrzuszonej muszli z liściastymi, plastycznymi krawędziami przechodzącymi wzdłuż wazki od frontu i z tyłu w reliefowe pionowe pędy z wolutowymi zakończeniami przy krawędziach i trzy wolutowe kuliste nóżki; dekoracja malarska, z herbem Stanisława Leszczyńskiego - króla polskiego ( herb czterodzielny Pogoń i Orzeł oraz herb własny Wieniawa pośrodku) podtrzymywanym przez dwa orły oraz miniatura z widokiem na Plac Stanisława w Nancy ze złoconą bramą proj. Jeana Lamour pałacem i pomnikiem (Stanisława Leszczyńskiego); z boków i przy wewnętrznych krawędziach drobne gałązki kwiatowe i owady. Wkładka cynowa do wazy z dwoma uchwytami;
Dwa talerze serwisowe płytkie o 6-płatkowych kołnierzach i falistych profilowanych krawędziach; w lustrze monogram wiązany ST pod koroną dwudzielną zamkniętą;
Interesujący zespół naczyń fajansowych z wczesnego okresu twórczości wybitnego francuskiego szklarza, początkowo także ceramika, Emila Galle (1846-1904); podjął on pracę jako ceramik w atelier ojca (Charles Galle), współpracującego od 1846 z wytwórnią fajansu Germain Thomasa w St. Clement; większość projektów ceramicznych zrealizował w St. Clement, w latach ok. 1867-1892, pracując jednocześnie (od 1878/1879 roku) we własnym atelier w Nancy, gdzie wkrótce osiągnął spektakularne sukcesy jako artysta - szklarz. Talerze pochodzą z wytwórni fajansu w St. Clement, z którą Emille Galle współpracował. Wazka - bardzo interesujące polonicum - powstała w atelier autorskim Galle w Nancy, najpewniej na początku lat 80. XIX w. Historyzująca dekoracja tego naczynia z wkładem (na lód lub do kwiatów?) odwołuje się do XVIII-wiecznej historii Nancy - stolicy księstwa Lotaryngii, przekazanego dożywotnio w 1738 pozbawionemu tronu królowi polskiemu Stanisławowi Leszczyńskiemu przez jego zięcia, Ludwika XV. Pod rządami tego światłego mecenasa i znawcy sztuki (lata 1738-1766) Lotaryngia, a zwłaszcza jej stolica Nancy, przeżyły rozkwit kulturalno-artystyczny i gospodarczy. Stanisław Leszczyński zlecił m.in. architektowi Emmanuelowi Héré przebudowę centrum miasta (lata 1752-1755 - plac Stanisława z pałacem oraz bramą z ogrodzeniem proj. Jean’a Lamoura); cenne zabytki Nancy: bramę Lamour’a, pałac i pomnik
St. Leszczyńskiego w głębi (ustawiony w 1831) przedstawia miniatura na wazce, a polskiego władcę przypomina jego królewski herb.