Dekoracja wazy jest ilustracją mitu greckiego. Faeton poprosił ojca, Heliosa o pozwolenie na powożenie słonecznym rydwanem. Niedoświadczony młodzieniec stracił kontrolę nad rumakami. Słońce niebezpiecznie zbliżało się do ziemi i Helios, aby uniknąć katastrofy strącił własnego syna z powozu i sam przejął lejce.

Wacław Bębnowski przez całe swoje artystyczne życie był wielkim orędownikiem secesji i koncepcji wiążących sztukę z przedmiotami użytkowymi. Kształcił się w Moskwie, Krakowie, Paryżu i Monachium. W latach 90. XIX w. założył razem z Leonem Kowalskim i Stanisławem Będzińskim pionierską w Polsce "Spółkę Krakowską Artystyczną". Tworzył rzeźby dekoracyjne i sztukę stosowaną cieszące się dużym zainteresowaniem publiczności. W roku 1900 uniezależnił się i w Służewie założył własną pracownię. Zyskał reputacje samotnika. Tworzył ceramikę, terakotę i odlewy. W swoich pracach często stosował, wywiedzione ze sztuki Auguste`a Rodina, motywy postaci półzatopionych w płaszczyźnie naczynia. Jego prace często przedstawiały motywy symboliczne. Bębnowski bywa często zestawiany z innym młodopolskim rzeźbiarzem - Konstantym Laszczką.

1
Wacław BĘBNOWSKI (1865 - 1945)

WAZA Z FAETONEM

Terakota, angoba brązowa patynowana, wys. 37 cm

Praca reprodukowana w: Krystyna Kotula; Wacław Bębnowski, 1865 - 1945, Katalog dzieł ze zbiorów Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku; Włocławek 2009; s. 46, nr.82, 83, il.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Dekoracja wazy jest ilustracją mitu greckiego. Faeton poprosił ojca, Heliosa o pozwolenie na powożenie słonecznym rydwanem. Niedoświadczony młodzieniec stracił kontrolę nad rumakami. Słońce niebezpiecznie zbliżało się do ziemi i Helios, aby uniknąć katastrofy strącił własnego syna z powozu i sam przejął lejce.

Wacław Bębnowski przez całe swoje artystyczne życie był wielkim orędownikiem secesji i koncepcji wiążących sztukę z przedmiotami użytkowymi. Kształcił się w Moskwie, Krakowie, Paryżu i Monachium. W latach 90. XIX w. założył razem z Leonem Kowalskim i Stanisławem Będzińskim pionierską w Polsce "Spółkę Krakowską Artystyczną". Tworzył rzeźby dekoracyjne i sztukę stosowaną cieszące się dużym zainteresowaniem publiczności. W roku 1900 uniezależnił się i w Służewie założył własną pracownię. Zyskał reputacje samotnika. Tworzył ceramikę, terakotę i odlewy. W swoich pracach często stosował, wywiedzione ze sztuki Auguste`a Rodina, motywy postaci półzatopionych w płaszczyźnie naczynia. Jego prace często przedstawiały motywy symboliczne. Bębnowski bywa często zestawiany z innym młodopolskim rzeźbiarzem - Konstantym Laszczką.