WYSTAWIANY:
Kapitał kolektywny, Muzeum Historii Spółdzielczości, Warszawa 2019
W niedalekiej przeszłości, BWA Szkło i Ceramika, Wrocław 2018

LITERATURA:
-

„Działalność Pawła Olszczyńskiego w Łysej Górze to rodzaj archeologii poza archaīos (gr. ἀρχαῖος archaīos – dawny, stary), rozumianej jako dyscyplina rzeczy, badająca zjawiska niedalekiej przeszłości”.
CEZARY LISOWSKI

Prezentowana praca stanowi część projektu realizowanego przez Pawła Olszczyńskiego na przestrzeni lat 2016-18 w małopolskiej wsi Łysa Góra, którego podsumowaniem była prezentacja „W niedalekiej przeszłości” w Galerii BWA Szkło i Ceramika we Wrocławiu w 2018 roku. Łysa Góra to wzorcowa wieś okresu PRL, słynąca niegdyś z produkcji ceramiki, która w latach 60.-70. XX wieku wabiła artystów możliwością realizacji monumentalnych kompozycji ceramicznych dla architektury. Założona tam w 1947 spółdzielnia „Kamionka” zajmowała się przede wszystkim produkcją ceramiki artystyczno-ludowej. Po kilku latach działalności, pod hasłem „ceramicznego eksperymentu”, rozpoczęto w niej wyrób płyt okładzinowych przeznaczonych do dekoracji architektury. Ceramiczne kompozycje z Łysej Góry szybko pojawiły się w przestrzeniach publicznych wielu miast w Polsce i za granicą. Spółdzielnia z powodzeniem działała do końca lat 80. XX wieku. Po likwidacji Cepelii, której podlegała oraz po przekształceniach gospodarczych okresu transformacji, nastąpił jej upadek. Zamknięta w 1992 wznowiła jeszcze na kilka lat działalność jako prywatne przedsiębiorstwo zajmujące się głownie produkcją doniczek przeznaczonych na rynek zagraniczny. Ten „eksperyment” nie powtórzył jednak wcześniejszych łysogórskich sukcesów. Pogłębił za to konflikty społeczne we wsi, które wpłynęły na obecny stan pospółdzielczej spuścizny. W swoim projekcie Paweł Olszczyński wziął na warsztat ostatnie lata działalności i likwidację „Kamionki”. Wszedł w rolę badacza, a polem jego poszukiwań stał się teren upadłych zakładów ceramicznych.
W trakcie pobytów w Łysej Górze wydobywał i dokumentował ślady ich dawnej świetności. Gromadził archiwalia, obiekty typu ready made, ale także – na bazie oryginalnych form i materiałów – „preparował” własne artefakty. Wykorzystał do tego tzw. skorupy – ceramiczny gruz, odrzuty, niedokończone naczynia znalezione w pofabrycznych halach. Finalizując przerwany proces ich produkcji, wskazywał na istniejący wciąż potencjał miejsca. Łysogórskim wyrobom Olszczyński nałożył swoje maski. Niewypalone od lat donice, produkcyjne odpady pokrył rysunkiem o charakterystycznych dla swojej twórczości motywach: siatek, włosów, wplątanych w nie twarzy i postaci. Nieprzypadkowo prace te przywołują skojarzenia z antycznymi wazami, fragmentami wykopaliskowych naczyń. Choć powstały na materiale z ostatnich lat funkcjonowania zakładów, artysta nadał im stylistykę starożytności, by podkreślić, że przynależą już do przeszłości. Działalność Pawła Olszczyńskiego w Łysej Górze to rodzaj archeologii poza archaīos (gr. ἀρχαῖος archaīos – dawny, stary), rozumianej jako dyscyplina rzeczy, badająca zjawiska niedalekiej przeszłości. Łysogórski projekt Pawła Olszczyńskiego oscylował wokół głównych wątków w historii i działalności „Kamionki”, ale spółdzielnia ta jest jedynie przykładem, którym artysta ilustruje interesujący go problem „masy upadłościowej”, niszczejących pozostałości zakładów produkcyjnych, spółdzielni, warsztatów artystycznych, rzemieślniczych itp., które nie przetrwały okresu transformacji.

Absolwent wydziału grafiki na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie(2005-2010), 2009 - Hochshule fur Gestaltung, Offenbach am Main (stypendium Erasmus). Współtwórca krakowskiej galerii New Roman (współpraca z festiwalem Miesiąc Fotografii), Laureat Stypendium Kulturalnego Prezydenta Miasta Krakowa(2011),,H.N.F." - wystawa zbiorowa, New Roman, Kraków ,,Fantome Noir" - Zak/Branicka, Berlin /wystawa indywidualna/ ,,Fukt In Warsaw" - CSW Laboratorium Warszawa ,,Orbis Pictus Literatura" – Kraków.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

47
Paweł OLSZCZYŃSKI (ur. 1985)

Waza, 2018

angoba, ceramika, 37,5 x 52,5 x 52,5 cm
sygnowany i datowany na spodzie: 'Olszczyński Paweł | 2018'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989

19.11.2020

19:00

Sprzedane 4 800 zł (5 664 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 6 000 - 10 000 zł

WYSTAWIANY:
Kapitał kolektywny, Muzeum Historii Spółdzielczości, Warszawa 2019
W niedalekiej przeszłości, BWA Szkło i Ceramika, Wrocław 2018

LITERATURA:
-

„Działalność Pawła Olszczyńskiego w Łysej Górze to rodzaj archeologii poza archaīos (gr. ἀρχαῖος archaīos – dawny, stary), rozumianej jako dyscyplina rzeczy, badająca zjawiska niedalekiej przeszłości”.
CEZARY LISOWSKI

Prezentowana praca stanowi część projektu realizowanego przez Pawła Olszczyńskiego na przestrzeni lat 2016-18 w małopolskiej wsi Łysa Góra, którego podsumowaniem była prezentacja „W niedalekiej przeszłości” w Galerii BWA Szkło i Ceramika we Wrocławiu w 2018 roku. Łysa Góra to wzorcowa wieś okresu PRL, słynąca niegdyś z produkcji ceramiki, która w latach 60.-70. XX wieku wabiła artystów możliwością realizacji monumentalnych kompozycji ceramicznych dla architektury. Założona tam w 1947 spółdzielnia „Kamionka” zajmowała się przede wszystkim produkcją ceramiki artystyczno-ludowej. Po kilku latach działalności, pod hasłem „ceramicznego eksperymentu”, rozpoczęto w niej wyrób płyt okładzinowych przeznaczonych do dekoracji architektury. Ceramiczne kompozycje z Łysej Góry szybko pojawiły się w przestrzeniach publicznych wielu miast w Polsce i za granicą. Spółdzielnia z powodzeniem działała do końca lat 80. XX wieku. Po likwidacji Cepelii, której podlegała oraz po przekształceniach gospodarczych okresu transformacji, nastąpił jej upadek. Zamknięta w 1992 wznowiła jeszcze na kilka lat działalność jako prywatne przedsiębiorstwo zajmujące się głownie produkcją doniczek przeznaczonych na rynek zagraniczny. Ten „eksperyment” nie powtórzył jednak wcześniejszych łysogórskich sukcesów. Pogłębił za to konflikty społeczne we wsi, które wpłynęły na obecny stan pospółdzielczej spuścizny. W swoim projekcie Paweł Olszczyński wziął na warsztat ostatnie lata działalności i likwidację „Kamionki”. Wszedł w rolę badacza, a polem jego poszukiwań stał się teren upadłych zakładów ceramicznych.
W trakcie pobytów w Łysej Górze wydobywał i dokumentował ślady ich dawnej świetności. Gromadził archiwalia, obiekty typu ready made, ale także – na bazie oryginalnych form i materiałów – „preparował” własne artefakty. Wykorzystał do tego tzw. skorupy – ceramiczny gruz, odrzuty, niedokończone naczynia znalezione w pofabrycznych halach. Finalizując przerwany proces ich produkcji, wskazywał na istniejący wciąż potencjał miejsca. Łysogórskim wyrobom Olszczyński nałożył swoje maski. Niewypalone od lat donice, produkcyjne odpady pokrył rysunkiem o charakterystycznych dla swojej twórczości motywach: siatek, włosów, wplątanych w nie twarzy i postaci. Nieprzypadkowo prace te przywołują skojarzenia z antycznymi wazami, fragmentami wykopaliskowych naczyń. Choć powstały na materiale z ostatnich lat funkcjonowania zakładów, artysta nadał im stylistykę starożytności, by podkreślić, że przynależą już do przeszłości. Działalność Pawła Olszczyńskiego w Łysej Górze to rodzaj archeologii poza archaīos (gr. ἀρχαῖος archaīos – dawny, stary), rozumianej jako dyscyplina rzeczy, badająca zjawiska niedalekiej przeszłości. Łysogórski projekt Pawła Olszczyńskiego oscylował wokół głównych wątków w historii i działalności „Kamionki”, ale spółdzielnia ta jest jedynie przykładem, którym artysta ilustruje interesujący go problem „masy upadłościowej”, niszczejących pozostałości zakładów produkcyjnych, spółdzielni, warsztatów artystycznych, rzemieślniczych itp., które nie przetrwały okresu transformacji.

Absolwent wydziału grafiki na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie(2005-2010), 2009 - Hochshule fur Gestaltung, Offenbach am Main (stypendium Erasmus). Współtwórca krakowskiej galerii New Roman (współpraca z festiwalem Miesiąc Fotografii), Laureat Stypendium Kulturalnego Prezydenta Miasta Krakowa(2011),,H.N.F." - wystawa zbiorowa, New Roman, Kraków ,,Fantome Noir" - Zak/Branicka, Berlin /wystawa indywidualna/ ,,Fukt In Warsaw" - CSW Laboratorium Warszawa ,,Orbis Pictus Literatura" – Kraków.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.