W swojej twórczości Agnieszka Brzeżańska oddaje hołd Matce Ziemi. Propaguje jej kult, sięgając do tradycji słowiańskiego uwielbienia płodności. Jej sztuka stanowi rodzaj ekofeministycznego manifestu poruszającego tematy miłości do fauny i flory, duchowości i pierwotnych wierzeń czy szamanizmu. Ważne są dla niej także kwestie związane z historią matriarchatu. Brzeżańska czerpie inspiracje zarówno z podróży do odległych miejsc z ich kulturami, jak i tradycji lokalnych, ludowej obrzędowości, zakładającej współistnienie człowieka i natury. Odniesienia do tradycji widoczne są także w warsztacie artystki. Po studiach w Tokio zainteresowała się rzemiosłem, zwłaszcza ceramiką. Od tamtej pory powstały liczne serie wazonów, świeczników, mis, doniczek i innych obiektów, w których autorka bawi się materiałem i eksperymentuje z tradycyjnymi japońskimi technikami szkliwienia.

Pomysł zaprojektowania tkaniny żakardowej dojrzewał wiele lat. Brzeżańska doskonale rozpoznała właściwości tej techniki – możliwość oddania wielkoformatowego wzoru o licznych szczegółach i płynnych konturach, a przede wszystkim jego trójwymiarowości. Wszystko to zawiera prezentowana w katalogu kompozycja Fauna. Kombinacja nakładających się na siebie kształtów nagiego ciała, roślin i rzecznych fal daje złudzenie głębi i wielowarstwowości obrazu. Motyw rzeki powracał w twórczości Brzeżańskiej, np. w realizowanym z Ewą Ciepielewską i Fundacją Razem Pamoja wieloletnim projekcie Flow / Przepływ, podczas którego wraz z grupą artystów odbywała rejs na pokładzie galaru Solny po Wiśle. Fauna jest częścią dyptyku, który po raz pierwszy został zaprezentowany na wystawie Boginie w BWA Warszawa (2018).


Agnieszka Brzeżańska (ur. 1972 w Gdańsku) – artystka wizualna, zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, filmem, ceramiką. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Warszawie oraz na Tokyo National University of Fine Art and Music w ramach stypendium rządu japońskiego. Od 2016 wspólnie z Ewą Ciepielewską organizuje Flow / Przepływ – rezydencję artystyczną na Wiśle.

05
Agnieszka BRZEŻAŃSKA (ur. 1972)

Water Spirits. Fauna, 2016

żakard, 150 x 200 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W swojej twórczości Agnieszka Brzeżańska oddaje hołd Matce Ziemi. Propaguje jej kult, sięgając do tradycji słowiańskiego uwielbienia płodności. Jej sztuka stanowi rodzaj ekofeministycznego manifestu poruszającego tematy miłości do fauny i flory, duchowości i pierwotnych wierzeń czy szamanizmu. Ważne są dla niej także kwestie związane z historią matriarchatu. Brzeżańska czerpie inspiracje zarówno z podróży do odległych miejsc z ich kulturami, jak i tradycji lokalnych, ludowej obrzędowości, zakładającej współistnienie człowieka i natury. Odniesienia do tradycji widoczne są także w warsztacie artystki. Po studiach w Tokio zainteresowała się rzemiosłem, zwłaszcza ceramiką. Od tamtej pory powstały liczne serie wazonów, świeczników, mis, doniczek i innych obiektów, w których autorka bawi się materiałem i eksperymentuje z tradycyjnymi japońskimi technikami szkliwienia.

Pomysł zaprojektowania tkaniny żakardowej dojrzewał wiele lat. Brzeżańska doskonale rozpoznała właściwości tej techniki – możliwość oddania wielkoformatowego wzoru o licznych szczegółach i płynnych konturach, a przede wszystkim jego trójwymiarowości. Wszystko to zawiera prezentowana w katalogu kompozycja Fauna. Kombinacja nakładających się na siebie kształtów nagiego ciała, roślin i rzecznych fal daje złudzenie głębi i wielowarstwowości obrazu. Motyw rzeki powracał w twórczości Brzeżańskiej, np. w realizowanym z Ewą Ciepielewską i Fundacją Razem Pamoja wieloletnim projekcie Flow / Przepływ, podczas którego wraz z grupą artystów odbywała rejs na pokładzie galaru Solny po Wiśle. Fauna jest częścią dyptyku, który po raz pierwszy został zaprezentowany na wystawie Boginie w BWA Warszawa (2018).


Agnieszka Brzeżańska (ur. 1972 w Gdańsku) – artystka wizualna, zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, filmem, ceramiką. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Warszawie oraz na Tokyo National University of Fine Art and Music w ramach stypendium rządu japońskiego. Od 2016 wspólnie z Ewą Ciepielewską organizuje Flow / Przepływ – rezydencję artystyczną na Wiśle.