Pochodzenie:
- zbiory Marie-Louise Dervault, wnuczki artysty w Paryżu.
Malowany wachlarz Teofila Kwiatkowskie-
go wpisuje się w swoistą „modę“, która nastała w drugiej połowie XIX wieku, kiedy - wachlarze malowane przez słynnych współczesnych artystów zaczęły tracić swą rolę użytkową na rzecz funkcji czysto estetycznej, pamiątkarskiej i kolekcjonerskiej: zamiast służyć jako modniarski dodatek, zdobiły ściany salonu lub były umieszczane w serwantkach, stanowiąc dumę ich właścicieli, podobnie jak inne dzieła sztuki. Część malowanych pokryć nigdy nie doczekała się umieszczenia na stelażu; zostały oprawione w ramy i od początku egzystowały jako obrazy. O ich pierwotnym przeznaczeniu świadczy jedynie charakterystyczny kształt podobrazia.
J. Różalska, Polski wachlarz malowany, Warszawa 2006, s. 7
Wachlarz wymieniony i opisany w monografii artysty:
− A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 172, nr kat. 310 (własność wnuczki artysty Marie-Louise Dervault w Paryżu).
akwarela, gwasz, papier, wysokość malowidła - 12 cm, średnica - 50 cm (wymiary
w świetle passe-partout)
na tekturowych „plecach“ oprawy napis ołówkiem: Ferré Raymond | 33 rue du Dragon - Paris VIeme | 3eme Etage fond cour -
Pochodzenie:
- zbiory Marie-Louise Dervault, wnuczki artysty w Paryżu.
Malowany wachlarz Teofila Kwiatkowskie-
go wpisuje się w swoistą „modę“, która nastała w drugiej połowie XIX wieku, kiedy - wachlarze malowane przez słynnych współczesnych artystów zaczęły tracić swą rolę użytkową na rzecz funkcji czysto estetycznej, pamiątkarskiej i kolekcjonerskiej: zamiast służyć jako modniarski dodatek, zdobiły ściany salonu lub były umieszczane w serwantkach, stanowiąc dumę ich właścicieli, podobnie jak inne dzieła sztuki. Część malowanych pokryć nigdy nie doczekała się umieszczenia na stelażu; zostały oprawione w ramy i od początku egzystowały jako obrazy. O ich pierwotnym przeznaczeniu świadczy jedynie charakterystyczny kształt podobrazia.
J. Różalska, Polski wachlarz malowany, Warszawa 2006, s. 7
Wachlarz wymieniony i opisany w monografii artysty:
− A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1891, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 172, nr kat. 310 (własność wnuczki artysty Marie-Louise Dervault w Paryżu).