POCHODZENIE:
dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, październik 2004
kolekcja prywatna, Warszawa

„Dziewiętnastowieczne Monachium było wymarzonym miejscem dla polskich pejzażystów. Mieli oni możliwość obcowania z najnowszymi tendencjami w pejzażu europejskim, a mianowicie z twórczością francuskiej szkoły w Barbizon oraz z malarstwem impresjonistów. Powstawały obrazy, w których pejzaż był tematem samodzielnym, pozbawionym treści literackich, a sztafaż odgrywał rolę minimalną” (Roman Kochanowski 1857-1945. W 150. rocznicę urodzin, katalog wystawy, red. Zofia Katarzyna Posiadała, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Lublin 2007, s. 9). Jak dodatkowo wspomniała Zofia Katarzyna Posiadała, twórczość Romana Kochanowskiego poddana została w monachijskim kręgu akademickim licznym naciskom. Pomimo to artysta potrafił zachować odrębny charakter swojej sztuki i przemycać w kreowanych kompozycjach elementy świadczące o jego dużej indywidualności twórczej. Pejzaż „W sadzie” to nastrojowe przedstawienie, w którego strukturze wyczuwalne są zarówno liryczność właściwa malarstwu Barbizończyków, jak i wrażliwość na światło charakteryzująca widoki impresjonistów. Sztafaż rzeczywiście zajmuje tu drugorzędne miejsce. Postać pochylonej nad ziemią kobiety w chuście i sylwetki krów zdają się stanowić elementy powtarzające się w twórczości Kochanowskiego.

Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873/74 i 1874/75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877/78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu. W 1891 otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy "Tatry'. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

01
Roman Kazimierz KOCHANOWSKI (1857 Kraków - 1945 Freising, Bawaria)

W sadzie, około 1900

olej/deska, 12 x 21,5 cm
sygnowany l.d.: 'R. Kochanowski'
na odwrociu ramy papierowa nalepka zakładu ramiarskiego Z. M. de Koning w Lejdzie, fragmentarycznie zachowana nalepka inwentarzowa oraz nalepka aukcyjna

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, październik 2004
kolekcja prywatna, Warszawa

„Dziewiętnastowieczne Monachium było wymarzonym miejscem dla polskich pejzażystów. Mieli oni możliwość obcowania z najnowszymi tendencjami w pejzażu europejskim, a mianowicie z twórczością francuskiej szkoły w Barbizon oraz z malarstwem impresjonistów. Powstawały obrazy, w których pejzaż był tematem samodzielnym, pozbawionym treści literackich, a sztafaż odgrywał rolę minimalną” (Roman Kochanowski 1857-1945. W 150. rocznicę urodzin, katalog wystawy, red. Zofia Katarzyna Posiadała, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Lublin 2007, s. 9). Jak dodatkowo wspomniała Zofia Katarzyna Posiadała, twórczość Romana Kochanowskiego poddana została w monachijskim kręgu akademickim licznym naciskom. Pomimo to artysta potrafił zachować odrębny charakter swojej sztuki i przemycać w kreowanych kompozycjach elementy świadczące o jego dużej indywidualności twórczej. Pejzaż „W sadzie” to nastrojowe przedstawienie, w którego strukturze wyczuwalne są zarówno liryczność właściwa malarstwu Barbizończyków, jak i wrażliwość na światło charakteryzująca widoki impresjonistów. Sztafaż rzeczywiście zajmuje tu drugorzędne miejsce. Postać pochylonej nad ziemią kobiety w chuście i sylwetki krów zdają się stanowić elementy powtarzające się w twórczości Kochanowskiego.

Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873/74 i 1874/75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877/78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu. W 1891 otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy "Tatry'. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.