Praca skonsultowana z rodziną artysty.
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
"Teodor Axentowicz. 1859-1938. Katalog wystawy", Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1998.
Wczesna praca artysty stanowi szkic do znanego obrazu „Nad morzem” z roku 1883. Rok wcześniej Axentowicz ukończył trzyletnią naukę w akademii monachijskiej i wyjechał na dalsze kształcenie do Paryża do pracowni Emila Augusta Carolusa-Durana. W 1883 roku w stolicy Francji wynajął pracownię i zajmował się m. in. tworzeniem ilustracji do słynnych czasopism „Le Monde Illustré”, L’Illustration”, „Figaro” i „The Graphic”. Swoje prace wystawiał na ekspozycjach w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, a także w Salonie Aleksandra Krywulta.
Energicznie kładzione kreski, lekkość malowania i przemyślana kompozycja są świadectwem mistrzowskiej ręki artysty. Rysunek 23-letniego Axentowicza to unikat na rynku kolekcjonerskim. Dodatkowo posiada odręczne potwierdzenie autentyczności syna malarza - Jana. Napis „lido” u dołu oferowanej pracy wskazuje na wyspę w Wenecji o tej samej nazwie ze słynną piaszczystą plażą. Jednocześnie widoczne datowanie jest interesującym przyczynkiem do określenia czasu pobytu artysty w mieście (w dotychczasowej literaturze przyjęto rok 1883). Pobyt w Wenecji w 1883 roku stał się inspiracją do namalowania kilku rodzajowych kompozycji.
ołówek, papier; 27 x 19,5 cm w św. p-p.;
napis l. d. (częściowo czytelny): "Stwierdzam autentyczność / rysunku Teodora Axentowicza / z r. 1882 Jan Axentowicz";
napis p. d. (częściowo czytelny): "Lido 82";
na odwrocie kompozycja figuralna węglem
Praca skonsultowana z rodziną artysty.
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
"Teodor Axentowicz. 1859-1938. Katalog wystawy", Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1998.
Wczesna praca artysty stanowi szkic do znanego obrazu „Nad morzem” z roku 1883. Rok wcześniej Axentowicz ukończył trzyletnią naukę w akademii monachijskiej i wyjechał na dalsze kształcenie do Paryża do pracowni Emila Augusta Carolusa-Durana. W 1883 roku w stolicy Francji wynajął pracownię i zajmował się m. in. tworzeniem ilustracji do słynnych czasopism „Le Monde Illustré”, L’Illustration”, „Figaro” i „The Graphic”. Swoje prace wystawiał na ekspozycjach w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie, Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, a także w Salonie Aleksandra Krywulta.
Energicznie kładzione kreski, lekkość malowania i przemyślana kompozycja są świadectwem mistrzowskiej ręki artysty. Rysunek 23-letniego Axentowicza to unikat na rynku kolekcjonerskim. Dodatkowo posiada odręczne potwierdzenie autentyczności syna malarza - Jana. Napis „lido” u dołu oferowanej pracy wskazuje na wyspę w Wenecji o tej samej nazwie ze słynną piaszczystą plażą. Jednocześnie widoczne datowanie jest interesującym przyczynkiem do określenia czasu pobytu artysty w mieście (w dotychczasowej literaturze przyjęto rok 1883). Pobyt w Wenecji w 1883 roku stał się inspiracją do namalowania kilku rodzajowych kompozycji.