Malarz i rysownik, nieco zapomniany monachijczyk, silnie związany tak pod towarzyskim, jak artystycznym względem z J. Brandtem i A. Wieruszem Kowalskim. Po porzuceniu wydziału chemii Politechniki w Rydze rozpoczął studia (1883-1887) w Akademii monachijskiej pod kierunkiem K. Rauppa i M. Gysisa. Po ich ukończeniu zamieszkał na stałe w Berlinie, silnie wiążąc się jednak z Poznaniem i w ogólności Wielkopolską, które z czasem - zwłaszcza w II Rzeczpospolitej - stały się głównym terenem jego aktywności malarskiej i organizacyjnej (współzałożyciel poznańskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków i członek zarządu tamtejszego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych). Był głównie malarzem realistycznych, choć nastrojowych pejzaży oraz scen rodzajowych, cieszących się powodzeniem wśród sfer ziemiańskich. Lubiany w środowisku, był zapraszany przez W. Kossaka i J. Fałata do współpracy (gł. partie pejzażowe) przy malowaniu panoram: Somosierry, Przejścia przez Berezynę i Bitwy pod piramidami (Napoleona w Egipcie).

Prezentowany, efektowny a przy tym -jak na swój format- w znakomitym stanie zachowany rysunek powstał naszym zdaniem raczej około r. 1900, a nie na krótko przed wspomnianą na wzmiankowanej naklejce wystawą w 1923 r. Może być tożsamy z rysunkiem wystawionym w tejże Zachęcie blisko dwadzieścia lat wcześniej, w r. 1904 r. pod tytułem Na Podolu (wylosowanym przez Eugeniusza Grodzkiego - zob. J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warzsawie w latach 1860-1914, Wrocław -Warszawa -Kraków 1969 [Źródła do Dziejów Sztuki Polskiej, t. XIV [recte: XV], s. 423).

24
Michał GORSTKIN-WYWIÓRSKI (1861 Warszawa - 1926 Berlin)

W PODOLSKIM MIASTECZKU, [przed 1904 ?]

Węgiel, czarna kredka, papier; 72,2 x 100 cm.
Sygnowany u dołu po prawej węglem: M.G. Wywiórski;
na odwrocie w dolnym lewym narożniku twardym ołówkiem ręką artysty: M. G. Wywiórski / [dalej obcą ręką miękkim ołówkiem:]
W podolskiem miasteczku;
na plecach w górnym lewym narożniku nalepka wystawowa
[Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie ?]:
[stemplem i tuszem:] 2157 [drukiem:]
A...[utor - fragment częściowo wydrapany] [atramentem:]
Wywiórski Michał / [druk:] Tytuł [rubryka nie wypełniona] [druk:]
Rodzaj dzieła [atram.:] Rys.[unek] / [druk:]
Cena [rubryka nie wypełniona] [druk:]
Własność [rubryka nie wypełniona] [druk:]
Data p[rz]esłania [atram:] 3/X [druk:]
1923 [ostatnia cyfra atram.].

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz i rysownik, nieco zapomniany monachijczyk, silnie związany tak pod towarzyskim, jak artystycznym względem z J. Brandtem i A. Wieruszem Kowalskim. Po porzuceniu wydziału chemii Politechniki w Rydze rozpoczął studia (1883-1887) w Akademii monachijskiej pod kierunkiem K. Rauppa i M. Gysisa. Po ich ukończeniu zamieszkał na stałe w Berlinie, silnie wiążąc się jednak z Poznaniem i w ogólności Wielkopolską, które z czasem - zwłaszcza w II Rzeczpospolitej - stały się głównym terenem jego aktywności malarskiej i organizacyjnej (współzałożyciel poznańskiego Stowarzyszenia Artystów Plastyków i członek zarządu tamtejszego Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych). Był głównie malarzem realistycznych, choć nastrojowych pejzaży oraz scen rodzajowych, cieszących się powodzeniem wśród sfer ziemiańskich. Lubiany w środowisku, był zapraszany przez W. Kossaka i J. Fałata do współpracy (gł. partie pejzażowe) przy malowaniu panoram: Somosierry, Przejścia przez Berezynę i Bitwy pod piramidami (Napoleona w Egipcie).

Prezentowany, efektowny a przy tym -jak na swój format- w znakomitym stanie zachowany rysunek powstał naszym zdaniem raczej około r. 1900, a nie na krótko przed wspomnianą na wzmiankowanej naklejce wystawą w 1923 r. Może być tożsamy z rysunkiem wystawionym w tejże Zachęcie blisko dwadzieścia lat wcześniej, w r. 1904 r. pod tytułem Na Podolu (wylosowanym przez Eugeniusza Grodzkiego - zob. J. Wiercińska, Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warzsawie w latach 1860-1914, Wrocław -Warszawa -Kraków 1969 [Źródła do Dziejów Sztuki Polskiej, t. XIV [recte: XV], s. 423).