Malarka, rzeźbiarka, scenograf. W latach 1929-1935 studiowała w krakowskiej ASP. Była współorganizatorką założonej ok. 1932 r. Grupy Krakowskiej, reprezentującej radykalną postawę artystyczną. Od 1934 r. współpracowała jako scenograf z eksperymentalnym teatrem "Cricot", a w latach 1956-1957 z teatrem "Cricot 2". Działalność artystyczną rozpoczęła od rzeźby, później zwróciła się ku malarstwu, początkowo tworząc niewielkie kompozycje wprowadzające elementy groteski, malowane temperą, akwarelą, gwaszem. Pojawiły się w nich typowe dla twórczości artystki układy przestrzenne, w których linia i barwa traktowane są jako czynniki współtworzące strukturę obrazu. Stopniowo w obrazach coraz silniejsze stawało się dążenie do precyzji formy i przejrzystości kompozycji. W latach 1950-1958 Jarema osiągnęła pełną dojrzałość i samodzielność artystyczną. W tym okresie najczęściej łączyła techniki monotypii i tempery. Powstałe po 1954 r. cykle zawierają sumę doświadczeń twórczych artystki, która zbliża się w nich ku formom abstrakcyjnym, a czynnikami decydującymi stają się ruch i rytm.

57
Maria JAREMA (1908 Stary Sambor - 1958 Kraków)

W KAWIARNI, 1943 r.

Tempera na papierze 20 x 16,3 cm
Na odwrocie podpis ręką Kornela Filipowicza - "Maria Jarema 1943"

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarka, rzeźbiarka, scenograf. W latach 1929-1935 studiowała w krakowskiej ASP. Była współorganizatorką założonej ok. 1932 r. Grupy Krakowskiej, reprezentującej radykalną postawę artystyczną. Od 1934 r. współpracowała jako scenograf z eksperymentalnym teatrem "Cricot", a w latach 1956-1957 z teatrem "Cricot 2". Działalność artystyczną rozpoczęła od rzeźby, później zwróciła się ku malarstwu, początkowo tworząc niewielkie kompozycje wprowadzające elementy groteski, malowane temperą, akwarelą, gwaszem. Pojawiły się w nich typowe dla twórczości artystki układy przestrzenne, w których linia i barwa traktowane są jako czynniki współtworzące strukturę obrazu. Stopniowo w obrazach coraz silniejsze stawało się dążenie do precyzji formy i przejrzystości kompozycji. W latach 1950-1958 Jarema osiągnęła pełną dojrzałość i samodzielność artystyczną. W tym okresie najczęściej łączyła techniki monotypii i tempery. Powstałe po 1954 r. cykle zawierają sumę doświadczeń twórczych artystki, która zbliża się w nich ku formom abstrakcyjnym, a czynnikami decydującymi stają się ruch i rytm.