wymiary: 50.5 x 65.8 cm,
olej, tektura
sygn. p.d.: A. Wierusz - Kowalski
Odwrocie pokryte smugami czarnej farby. Napis brunatną farbą: N 39; powyżej kredką (?) [.]6179. U góry drukowana nalepka Frank h. Boos Gallery Auctioneers & Appraisers w Bloomfield Hills (Michigan, USA)
Obraz pochodzi ze spuścizny po Alfredzie Wierusz-Kowalskim; w dniu 28 kwietnia 1917 był wystawiony do sprzedaży na specjalnej aukcji w monachijskiej Galerii Hugo Heblinga wraz z zespołem 76 innych obrazów artysty.
Wierusz-Kowalski przez lata namalował wiele obrazów przedstawiających zwykłe motywy i drobne epizody z codziennego życia polskiej wsi. Prace te cechowała bystrość obserwacji, dbałość o realia, umiejętnością charakterystyki postaci ludzi i świetnie uchwyconych w ruchu koni. Wśród nich powtarzały się często motywy podróżne - wozy, dyliżanse, bryczki czy sanie na tle dość monotonnego, równinnego pejzażu, przepojonego jednak swoistym nastrojem melancholijnej tęsknoty. W omawianym obrazie artysta przedstawił wiejską drogę, błotnistą i rozmiękłą po ulewnym deszczu, na której - przed wielką kałużą - zatrzymały się chłopskie furmanki. Obraz pochodzi z późnych lat twórczości Wierusza-Kowalskiego i charakteryzuje się typową dla tego okresu brawurową techniką malarską. Malowany szerokim pędzlem i szpachlą odznacza się wyrazista fakturą i zachowuje swobodę impresyjnego szkicu. Nastrój całej sceny współtworzy oszczędna kolorystyka i przymglone światło zachodzącego słońca.
W zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie znajduję się druga, większa wersja tej kompozycji - obraz określany jako Wozy chłopskie przed kałużą.
Obraz opisany i reprodukowany w:
- Moderne Ölgemälde. Nachlass Professor Alfred von Wierusz-Kowalski. München. Auktion in München in der Galerie Helbing, München 1917, s. 7, nr kat. 6 (wstawiony p.t. An der Furt i opatrzony krótkim opisem: Mehrere Furkwerke halten am Flussübergang, die Pferde tränkend).