Rysunek przedstawia personifikacje Rzeźby, Architektury i Malarstwa pod skrzydłami Geniusza, ułożone poniżej ciało zmarłej dziewczyny uosabia ułudę i przemijanie tego świata, której artysta przeciwstawił nieśmiertelność i niezniszczalność bytów artystycznych.
Praca powstała w 1902 w ramach konkursu na ekslibris dla Muzeum Narodowego w Krakowie. Artysta konkursu nie wygrał, a rysunek znalazł się w zeszycie "Chimery". Jego rozwiniętą formą jest jeden z najwybitniejszych polskich witraży, powstały w 1904 i tego samego roku nagrodzony srebrnym medalem na światowej wystawie w Saint Louis. (A. Zeńczak, J. Wapiennik-Kossowicz "Józef Mehoffer", wydawnictwo Bosch, 2006, ss. 62, 63).
ilustracja (cynkografia) wg niezachowanego rysunku, "Chimera", sierpień 1902,
t. 5, z. 14, 15 x 15 cm. Karta 23,6 x 18,5 cm
Rysunek przedstawia personifikacje Rzeźby, Architektury i Malarstwa pod skrzydłami Geniusza, ułożone poniżej ciało zmarłej dziewczyny uosabia ułudę i przemijanie tego świata, której artysta przeciwstawił nieśmiertelność i niezniszczalność bytów artystycznych.
Praca powstała w 1902 w ramach konkursu na ekslibris dla Muzeum Narodowego w Krakowie. Artysta konkursu nie wygrał, a rysunek znalazł się w zeszycie "Chimery". Jego rozwiniętą formą jest jeden z najwybitniejszych polskich witraży, powstały w 1904 i tego samego roku nagrodzony srebrnym medalem na światowej wystawie w Saint Louis. (A. Zeńczak, J. Wapiennik-Kossowicz "Józef Mehoffer", wydawnictwo Bosch, 2006, ss. 62, 63).