POCHODZENIE: Sotheby's, Nowy Jork; kolekcja prywatna, Nowy Jork, kolekcja prywatna , Warszawa
Wojciech Fangor (1922 - 2015) Artysta, który swoją twórczością wyprzedził czas w skali światowej. W 1958 roku razem z Wojciechem Zamecznikiem stworzył kompozycję „Studium przestrzeni”, która uważana jest za jeden z pierwszych przykładów environmentu w sztuce. Na początku lat 60. zasłynął pulsującym malarstwem – abstrakcyjnymi obrazami, dającymi wrażenie ruchu. W 1966 roku zamieszkał w Stanach Zjednoczonych. W 1964 roku miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Jego prace znajdują się w wybitnych kolekcjach prywatnych i muzealnych w Polsce i na świecie.
Prezentowana praca to rzadka w twórczości Fangora pionowa smuga. Pas intensywnej zielonej barwy wybija się z obrazu pozostawiając daleko w tyle biało-fialetowe tło. Obraz jest doskonałą ilustracją teorii artysty o „iluzyjnej przestrzeni pozytywnej”, zgodnie z którą, przestrzeń pomiędzy powierzchnią płótna a okiem widza ulega zagęszczeniu na skutek „wychodzenia” wybranych partii obrazu w kierunku obserwatora. Praca powstała w 1962 roku w Nowym Jorku podczas czteromiesięcznego stypendium Instytute of Contemporary Arts w Waszyngtonie, w ramach którego artysta odwiedzał uniwersytety i szkoły artystyczne we wschodnich i południowych stanach. W Yale University spotkał Josefa Albersa, w Ohio Fryderyka Leacha – teoretyków sztuki badających zagadnienie koloru i przestrzeni. Wyrazili oni duże zainteresowanie poglądami Fangora na temat przestrzeni i ocenili je jako nowatorskie i nieznane jeszcze w Stanach Zjednoczonych. Obraz Violet and Green powstały na amarykańskim gruncie jest ważnym dokumentem przełomowej dla artysty wyprawy, którą sam nazwał „wielką przygodą”, i która otworzyła go na nowe możliwości artystyczne, badawcze i wystawiennicze.
olej, płótno, 145 x 102,5 cm,
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: FANGOR 1962 / VIOLET & GREEN
POCHODZENIE: Sotheby's, Nowy Jork; kolekcja prywatna, Nowy Jork, kolekcja prywatna , Warszawa
Wojciech Fangor (1922 - 2015) Artysta, który swoją twórczością wyprzedził czas w skali światowej. W 1958 roku razem z Wojciechem Zamecznikiem stworzył kompozycję „Studium przestrzeni”, która uważana jest za jeden z pierwszych przykładów environmentu w sztuce. Na początku lat 60. zasłynął pulsującym malarstwem – abstrakcyjnymi obrazami, dającymi wrażenie ruchu. W 1966 roku zamieszkał w Stanach Zjednoczonych. W 1964 roku miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Jego prace znajdują się w wybitnych kolekcjach prywatnych i muzealnych w Polsce i na świecie.
Prezentowana praca to rzadka w twórczości Fangora pionowa smuga. Pas intensywnej zielonej barwy wybija się z obrazu pozostawiając daleko w tyle biało-fialetowe tło. Obraz jest doskonałą ilustracją teorii artysty o „iluzyjnej przestrzeni pozytywnej”, zgodnie z którą, przestrzeń pomiędzy powierzchnią płótna a okiem widza ulega zagęszczeniu na skutek „wychodzenia” wybranych partii obrazu w kierunku obserwatora. Praca powstała w 1962 roku w Nowym Jorku podczas czteromiesięcznego stypendium Instytute of Contemporary Arts w Waszyngtonie, w ramach którego artysta odwiedzał uniwersytety i szkoły artystyczne we wschodnich i południowych stanach. W Yale University spotkał Josefa Albersa, w Ohio Fryderyka Leacha – teoretyków sztuki badających zagadnienie koloru i przestrzeni. Wyrazili oni duże zainteresowanie poglądami Fangora na temat przestrzeni i ocenili je jako nowatorskie i nieznane jeszcze w Stanach Zjednoczonych. Obraz Violet and Green powstały na amarykańskim gruncie jest ważnym dokumentem przełomowej dla artysty wyprawy, którą sam nazwał „wielką przygodą”, i która otworzyła go na nowe możliwości artystyczne, badawcze i wystawiennicze.