Tematyka żydowska była obecna w twórczość Jerzego Dudy-Gracza od samego początku - w latach 60. jeszcze jako uczeń liceum plastycznego prowadził zajęcia z rysunku dla społeczności żydowskiej w Częstochowie, później także w Katowicach, a jako pracę dyplomową stworzył cykl grafik "Judaika".
Prezentowana praca przedstawia wizję przenikania się dwóch sprzecznych ideologii - religii judaistycznej, która nie uznaje roli Chrystusa w zbawieniu oraz chrześcijańskiej, gdzie Chrystus jest jedną z kluczowych postaci, mesjaszem. Autor w przewrotny sposób na podłożu, które imituje tałes, czyli modlitewny szal używany przez Żydów namalował wizerunek twarzy Chrystusa z chusty św. Weroniki, tzw. Veraicon. Takie zestawienie podkreśla nierozerwalny związek obu religii, ich wspólne korzenie i przynależność.
olej na płótnie, 183 x 64 cm, sygnowany monogramem i datowany w lewym, dolnym rogu: "DG 1201/87".
Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacjiTematyka żydowska była obecna w twórczość Jerzego Dudy-Gracza od samego początku - w latach 60. jeszcze jako uczeń liceum plastycznego prowadził zajęcia z rysunku dla społeczności żydowskiej w Częstochowie, później także w Katowicach, a jako pracę dyplomową stworzył cykl grafik "Judaika".
Prezentowana praca przedstawia wizję przenikania się dwóch sprzecznych ideologii - religii judaistycznej, która nie uznaje roli Chrystusa w zbawieniu oraz chrześcijańskiej, gdzie Chrystus jest jedną z kluczowych postaci, mesjaszem. Autor w przewrotny sposób na podłożu, które imituje tałes, czyli modlitewny szal używany przez Żydów namalował wizerunek twarzy Chrystusa z chusty św. Weroniki, tzw. Veraicon. Takie zestawienie podkreśla nierozerwalny związek obu religii, ich wspólne korzenie i przynależność.