Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
Malinowski J., "Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Trawestacja obrazu Maurycego Gottlieba o tym samym tytule, namalowanego w 1877 roku. Pierwowzór dawniej należał do zbiorów Ermitażu w Petersburgu. Prezentowane dzieło Erba jest unikalną kompozycją w dorobku lwowskiego artysty. Uriel Acosta i Judyta van Straaten to bohaterowie dramatu Karla Gutzkowa, w Polsce znanego z pierwszego przekładu Mikołaja Bołoza-Antoniewicza (premiera teatralna miała miejsce we Lwowie w 1849 roku). Uriel jest postacią historyczną o dramatycznych dziejach zakończonych śmiercią samobójczą. Był żydowskim filozofem pochodzącym z chrześcijańskiej rodziny, który głosił potrzebę reformy zasad judaizmu, za co został potępiony i prześladowany. Za heretyka uznali go zarówno chrześcijanie, jak i Żydzi. Scena spotkania Uriela i Judyty, stworzona przez Erba niemal pięćdziesiąt lat po słynnym obrazie Gottlieba, nadal dobrze oddaje intymność wydarzenia. Jego sielankowość jest jednak pozorna. Losy odrzuconych przez współbraci kochanków nie splotą się szczęśliwym zakończeniem.
olej, płótno; 65,3 x 99,5 cm;
sygn. i dat. p. d.: "Erb 923"
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
Malinowski J., "Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX wieku", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Trawestacja obrazu Maurycego Gottlieba o tym samym tytule, namalowanego w 1877 roku. Pierwowzór dawniej należał do zbiorów Ermitażu w Petersburgu. Prezentowane dzieło Erba jest unikalną kompozycją w dorobku lwowskiego artysty. Uriel Acosta i Judyta van Straaten to bohaterowie dramatu Karla Gutzkowa, w Polsce znanego z pierwszego przekładu Mikołaja Bołoza-Antoniewicza (premiera teatralna miała miejsce we Lwowie w 1849 roku). Uriel jest postacią historyczną o dramatycznych dziejach zakończonych śmiercią samobójczą. Był żydowskim filozofem pochodzącym z chrześcijańskiej rodziny, który głosił potrzebę reformy zasad judaizmu, za co został potępiony i prześladowany. Za heretyka uznali go zarówno chrześcijanie, jak i Żydzi. Scena spotkania Uriela i Judyty, stworzona przez Erba niemal pięćdziesiąt lat po słynnym obrazie Gottlieba, nadal dobrze oddaje intymność wydarzenia. Jego sielankowość jest jednak pozorna. Losy odrzuconych przez współbraci kochanków nie splotą się szczęśliwym zakończeniem.