literatura obrazu:
T. Dobrowolski, Stattler a Michałowski. Ze studiów nad problemem dwóch nurtów romantyzmu, Kraków 1955, il. 27; T. Dobrowolski, O twórczości malarskiej Piotra Michałowskiego, "Sztuka i Krytyka", 1956, nr 1-2, s. 130, 145, il. 35; T. Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie, t. I, Wrocław-Kraków 1957, s. 233, il. IV; T. Dobrowolski, Dwie wystawy Piotra Michałowskiego, "Sztuka i Krytyka", 1957, nr 2, s. 83-83, 87-88; J. Sienkiewicz, Piotr Michałowski, Warszawa 1959, il. 42; J. Zanoziński, Piotr Michałowski, Wrocław 1965, s. 66; T. Dobrowolski, Piotr Michałowski, "Polski Słownik Biograficzny", t. XX, Kraków 1975, s. 659;
J. K. Ostrowski, Piotr Michałowski, Warszawa 1985, il. 86; Katalog D. A. Agra-Art, Warszawa 8. VI. 1997, poz. 7; D. A. Rempex, Warszawa 24. I. 1999; Piotr Michałowski, Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s.126.
obraz wystawiany:
Wystawa malarstwa historycznego i batalistycznego w. XIX i XX, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1954, poz. 92, il. nlb;
T. Dobrowolski, Dobrowolski. Blum, Piotr Michałowski. Wystawa rysunków, akwarel i obrazów olejnych, urządzona w setną rocznicę śmierci artysty w gmachu TPSP, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1955, poz. 70
"Tadeusz Dobrowolski wysunął sugestię, że jeźdźcem, któremu przydarzył się, ów niefortunny wypadek, jest być może sam Michałowski - byłby to więc przykład autokarykatury artysty.
Temat przejażdżki konnej oraz żywa kolorystyka zbliżają ten obraz do prac malowanych przez Michałowskiego około 1850. Z uwagi jednak na ewidentne cechy wspólne z obrazem Wjazd Bolesława Chrobrego do Kijowa - zbliżony format, podobny układ planów i sposób malowania, niemal identyczna sylwetka wspiętego białego konia - datowany jest na ogół na rok 1837." (cytat z Katalogu, 2000, s. 126)
literatura obrazu:
T. Dobrowolski, Stattler a Michałowski. Ze studiów nad problemem dwóch nurtów romantyzmu, Kraków 1955, il. 27; T. Dobrowolski, O twórczości malarskiej Piotra Michałowskiego, "Sztuka i Krytyka", 1956, nr 1-2, s. 130, 145, il. 35; T. Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie, t. I, Wrocław-Kraków 1957, s. 233, il. IV; T. Dobrowolski, Dwie wystawy Piotra Michałowskiego, "Sztuka i Krytyka", 1957, nr 2, s. 83-83, 87-88; J. Sienkiewicz, Piotr Michałowski, Warszawa 1959, il. 42; J. Zanoziński, Piotr Michałowski, Wrocław 1965, s. 66; T. Dobrowolski, Piotr Michałowski, "Polski Słownik Biograficzny", t. XX, Kraków 1975, s. 659;
J. K. Ostrowski, Piotr Michałowski, Warszawa 1985, il. 86; Katalog D. A. Agra-Art, Warszawa 8. VI. 1997, poz. 7; D. A. Rempex, Warszawa 24. I. 1999; Piotr Michałowski, Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, s.126.
obraz wystawiany:
Wystawa malarstwa historycznego i batalistycznego w. XIX i XX, Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1954, poz. 92, il. nlb;
T. Dobrowolski, Dobrowolski. Blum, Piotr Michałowski. Wystawa rysunków, akwarel i obrazów olejnych, urządzona w setną rocznicę śmierci artysty w gmachu TPSP, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1955, poz. 70
"Tadeusz Dobrowolski wysunął sugestię, że jeźdźcem, któremu przydarzył się, ów niefortunny wypadek, jest być może sam Michałowski - byłby to więc przykład autokarykatury artysty.
Temat przejażdżki konnej oraz żywa kolorystyka zbliżają ten obraz do prac malowanych przez Michałowskiego około 1850. Z uwagi jednak na ewidentne cechy wspólne z obrazem Wjazd Bolesława Chrobrego do Kijowa - zbliżony format, podobny układ planów i sposób malowania, niemal identyczna sylwetka wspiętego białego konia - datowany jest na ogół na rok 1837." (cytat z Katalogu, 2000, s. 126)