POCHODZENIE:
dom aukcyjny Lombrail Teucquam Maison de Vente, Paryż, grudzień 1990
kolekcja prywatna, Warszawa (zakup z prywatnej galerii sztuki)

Epstein przybył do Paryża w 1912 roku, aby w 1913 pozostać tam na stałe. Należał do kolonii artystycznej Montparnasse’u, której artyści mieszkali w słynnym budynku z pracowniami La Rauche zlokalizowanym przy 2 Passage de Dantzig. Widoki Paryża wkraczają do malarstwa Epsteina od wczesnego okresu jego twórczości. Pierwsze pejzaże z terenu 14. Dzielnicy datowane są na 1915-1916. Epstein z upodobaniem malował paryskie przedmieścia: Clamart, Issy-les-Moulineaux, Saint-Cloud. W jego udokumentowanych pracach przedstawiających inne paryskie lokacje przewija się jedynie Pont-Neuf. Prezentowana praca stanowi więc unikalny obiekt w ouevre Epsteina. Malarz zdjął z natury widok z ulicy Rue SaintJulien le Pauvre. Po lewej stronie widoczny jest ciąg kamienic, po prawej stronie romańskie zabudowania jednego z najstarszych kościołów Paryża, Saint-Julien le Pauvre. W oddali majaczy sylweta Notre-Dame de Paris.

Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

140
Henryk (Chaim) EPSTEIN (1890 - 1944)

Uliczka w Paryżu z widokiem na Notre-Dame, około1930

olej/płótno, 55 x 46 cm
sygnowany l.d.: 'H. Epstein'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
dom aukcyjny Lombrail Teucquam Maison de Vente, Paryż, grudzień 1990
kolekcja prywatna, Warszawa (zakup z prywatnej galerii sztuki)

Epstein przybył do Paryża w 1912 roku, aby w 1913 pozostać tam na stałe. Należał do kolonii artystycznej Montparnasse’u, której artyści mieszkali w słynnym budynku z pracowniami La Rauche zlokalizowanym przy 2 Passage de Dantzig. Widoki Paryża wkraczają do malarstwa Epsteina od wczesnego okresu jego twórczości. Pierwsze pejzaże z terenu 14. Dzielnicy datowane są na 1915-1916. Epstein z upodobaniem malował paryskie przedmieścia: Clamart, Issy-les-Moulineaux, Saint-Cloud. W jego udokumentowanych pracach przedstawiających inne paryskie lokacje przewija się jedynie Pont-Neuf. Prezentowana praca stanowi więc unikalny obiekt w ouevre Epsteina. Malarz zdjął z natury widok z ulicy Rue SaintJulien le Pauvre. Po lewej stronie widoczny jest ciąg kamienic, po prawej stronie romańskie zabudowania jednego z najstarszych kościołów Paryża, Saint-Julien le Pauvre. W oddali majaczy sylweta Notre-Dame de Paris.

Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.