Studia ukończył na Wydziale Grafiki w Katowicach - filii ASP w Krakowie, dyplom uzyskał w 1970 roku. W czasie studiów związał się z malarzami o orientacji fantastyczno-magicznej, Barbarą i Henrykiem "Fantazosem" Ziembickimi. Następnie przystąpił do grupy Oneiron (m.in. Andrzej Urbanowicz, Urszula Broll, filmowiec Antoni Halor), która jako bodaj pierwsza w Polsce w pokoleniu kontrkultury wysuwała program integracji sztuki z filozofią Wschodu oraz próbowała penetrować i artystycznie wykorzystywać tzw. odmienne stany świadomości. Twórczość Wańka oparta jest na nienagannym warsztacie malarza-realisty oraz na erudycji eksploratora przeszłości, wiedzy tajemnej, symboliki liczb itd. Nieobca jest też artyście spuścizna literacka, zwłaszcza jej wątki fantastyczne i wizjonerskie.
Obraz przedstawia surrealistyczną wizję ruin utrzymanych w tonacjach szarości i barwy niebieskiej, za którymi rozciąga się pejzaż nasycony świeżą zielenią. Na pierwszym planie "tańczą" bryły kul, stożków, walca niczym na scenie dawno już nieodwiedzanego teatru antycznego.

20
Henryk WANIEK (ur. 1942, Oświęcim)

ULICA N, 1976

Olej, płótno; 50 x 70 cm
Na odwrocie napis: Henryk Waniek | ul. Paderewskiego 44 N89 | Katowice | w prostokącie
cyfra 7021 70Z Henryk Waniek Jan. 1976 | ulica N; na krośnie: PT 95 20.000 W.P. | Zakupiłem 2 grudnia 1977. (piątek)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Studia ukończył na Wydziale Grafiki w Katowicach - filii ASP w Krakowie, dyplom uzyskał w 1970 roku. W czasie studiów związał się z malarzami o orientacji fantastyczno-magicznej, Barbarą i Henrykiem "Fantazosem" Ziembickimi. Następnie przystąpił do grupy Oneiron (m.in. Andrzej Urbanowicz, Urszula Broll, filmowiec Antoni Halor), która jako bodaj pierwsza w Polsce w pokoleniu kontrkultury wysuwała program integracji sztuki z filozofią Wschodu oraz próbowała penetrować i artystycznie wykorzystywać tzw. odmienne stany świadomości. Twórczość Wańka oparta jest na nienagannym warsztacie malarza-realisty oraz na erudycji eksploratora przeszłości, wiedzy tajemnej, symboliki liczb itd. Nieobca jest też artyście spuścizna literacka, zwłaszcza jej wątki fantastyczne i wizjonerskie.
Obraz przedstawia surrealistyczną wizję ruin utrzymanych w tonacjach szarości i barwy niebieskiej, za którymi rozciąga się pejzaż nasycony świeżą zielenią. Na pierwszym planie "tańczą" bryły kul, stożków, walca niczym na scenie dawno już nieodwiedzanego teatru antycznego.