Pochodził z rodziny ziemiańskiej o żywych tradycjach szlachecko-patriotycznych, co nie pozostało bez wpływu na jego twórczość. Był uczniem W Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej, następnie studiował w ASP w Petersburgu u B. R Willewaldego (1875-1877) i w Akademii w Monachium u A. Wagnera (1878-1882). Wpływ na jego twórczość mieli też J. Brandt, M. Gierymski i J. Chełmoński. Od 1882 r. mieszkał w Warszawie, wystawiał m.in. w warszawskim TZSP (do 1915 r.) i krakowskim TPSP (1879-1901). Był wielokrotnie nagradzany. Malował sceny historyczne (szczególnie często odnoszące się do powstania styczniowego), batalistyczne, rodzajowe z życia wsi polskiej i myśliwskie - najczęściej z końmi. Był współautorem panoramy "Bitwa pod Piramidami" (1900-1901). Do lat 90. malował obrazy realistyczne, typowe dla szkoły monachijskiej. Ok. 1900 r. pod wpływem impresjonizmu rozjaśnił paletę. W 1894 r. w Zanecinie w gminie Wiązowna wybudował pracownię z mieszkaniem. Mieszkał tam także w czasie 1. wojny światowej. Na pracach z tego okresu umieszczał obok sygnatury nazwę miejscowości "Rysin-Zanecin".
olej na płótnie,
60,5 x 100,5 cm,
sygnowany p.d. " Józef MRyszkiewicz 1917 V / Rysin - Żanecin" Ekspertyza konserwatorska mgr Marii Chełkowskiej.
Pochodził z rodziny ziemiańskiej o żywych tradycjach szlachecko-patriotycznych, co nie pozostało bez wpływu na jego twórczość. Był uczniem W Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej, następnie studiował w ASP w Petersburgu u B. R Willewaldego (1875-1877) i w Akademii w Monachium u A. Wagnera (1878-1882). Wpływ na jego twórczość mieli też J. Brandt, M. Gierymski i J. Chełmoński. Od 1882 r. mieszkał w Warszawie, wystawiał m.in. w warszawskim TZSP (do 1915 r.) i krakowskim TPSP (1879-1901). Był wielokrotnie nagradzany. Malował sceny historyczne (szczególnie często odnoszące się do powstania styczniowego), batalistyczne, rodzajowe z życia wsi polskiej i myśliwskie - najczęściej z końmi. Był współautorem panoramy "Bitwa pod Piramidami" (1900-1901). Do lat 90. malował obrazy realistyczne, typowe dla szkoły monachijskiej. Ok. 1900 r. pod wpływem impresjonizmu rozjaśnił paletę. W 1894 r. w Zanecinie w gminie Wiązowna wybudował pracownię z mieszkaniem. Mieszkał tam także w czasie 1. wojny światowej. Na pracach z tego okresu umieszczał obok sygnatury nazwę miejscowości "Rysin-Zanecin".