Praca należy do wczesnego okresu twórczości Jana Berdyszaka, kiedy - jak pisze Bożena Kowalska - "walka [...] emocjonalnych i porządkujących skłonności jego natury ujawnia się [...] w seriach malarskich "Ukłębienia", "Ekspansje" i "Formy generalne", podjętych i realizowanych w gwaszach i olejach przez cały rok 1961. W każdej niemal kompozycji [...] manifestuje się walka owych czynników poprzez zestawienie obszaru z formami spokojnymi, obłymi, wyrastającymi jakby z siebie w kształcie półkoli czy sferoidów, z partią obrazu wypełnioną zgiełkiem nieokreślonych form, kojarzących się z polem eksplozji. Przy tym statyczne, obłe formy cechuje jednobarwność wygładzonej płaszczyzny, gdy kształt określający wybuchy, nosząc cechy burzliwego skłębienia, charakteryzuje się zmąconym kolorytem i gęstą, niespokojną fakturą."
[Bożena Kowalska, Jan Berdyszak, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979, s. 14]
gwasz, tempera, tektura
76 x 64 cm (w świetle passe-partout)
sygn. oł. p.d.: Jan Berdyszak 1961
na dolnym marginesie nalepka-maszynopis: Jan Berdyszak UKŁĘBIENIA V gwasz-temp. 71 x 83 1961
na odwr. nalepka CBWA, Galeria Odwach w Poznaniu, z danymi pracy wpisanymi ręką artysty
Praca należy do wczesnego okresu twórczości Jana Berdyszaka, kiedy - jak pisze Bożena Kowalska - "walka [...] emocjonalnych i porządkujących skłonności jego natury ujawnia się [...] w seriach malarskich "Ukłębienia", "Ekspansje" i "Formy generalne", podjętych i realizowanych w gwaszach i olejach przez cały rok 1961. W każdej niemal kompozycji [...] manifestuje się walka owych czynników poprzez zestawienie obszaru z formami spokojnymi, obłymi, wyrastającymi jakby z siebie w kształcie półkoli czy sferoidów, z partią obrazu wypełnioną zgiełkiem nieokreślonych form, kojarzących się z polem eksplozji. Przy tym statyczne, obłe formy cechuje jednobarwność wygładzonej płaszczyzny, gdy kształt określający wybuchy, nosząc cechy burzliwego skłębienia, charakteryzuje się zmąconym kolorytem i gęstą, niespokojną fakturą."
[Bożena Kowalska, Jan Berdyszak, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979, s. 14]