Obraz Układ LXY pochodzi z poczatku lat 70., kiedy to artysta inaczej, niż dotychczas, zaczął traktować płaszczyznę malarską.
"Obrazy malowane płasko najczęściej farbami akrylowymi budowane są na dominantach jednej barwy, często rozległych, pustych płaszczyzn, które otoczone bywają, jak ramą, uporządkowanymi rzędami charakterystycznymi dla Kunki, kolistych form-modułów. Czasem w tych pracach artysty występują, wydzielone centrycznymi kołami lub prostokątami, dwie lub trzy strefy struktur o zróżnicowanych rytmach i barwach. Zawsze jednak multiplikacja modułu jest w każdej z tych stref regularna, uporządkowana w wyraźne szeregi, a wystepujące w tej harmonijnej rytmice zakłócenia nabierają wymowy zamierzonego przekazu... Mamy tu zatem do czynienia już nie z naśladowaniem świata natury, wraz z jego zewnętrznym, pozornym chaosem ale ze spokojnym, logicznym konstruowaniem, które jest może odbiciem wglądu w głąb natury, wydobywajacego z niej wewnętrzny ład rządzacych nią praw."
Bożena Kowalska, Lech Kunka, Wystawa sztuki współczesnej, Galeria 72 Chełm, maj 1976 (plakat z tekstem)
akryl, płótno
129,5 x 52 cm
sygn. p.d.: L Kunka 72.
na odwr. na płótnie nalepka CBWA w Łodzi z danymi obrazu
Obraz Układ LXY pochodzi z poczatku lat 70., kiedy to artysta inaczej, niż dotychczas, zaczął traktować płaszczyznę malarską.
"Obrazy malowane płasko najczęściej farbami akrylowymi budowane są na dominantach jednej barwy, często rozległych, pustych płaszczyzn, które otoczone bywają, jak ramą, uporządkowanymi rzędami charakterystycznymi dla Kunki, kolistych form-modułów. Czasem w tych pracach artysty występują, wydzielone centrycznymi kołami lub prostokątami, dwie lub trzy strefy struktur o zróżnicowanych rytmach i barwach. Zawsze jednak multiplikacja modułu jest w każdej z tych stref regularna, uporządkowana w wyraźne szeregi, a wystepujące w tej harmonijnej rytmice zakłócenia nabierają wymowy zamierzonego przekazu... Mamy tu zatem do czynienia już nie z naśladowaniem świata natury, wraz z jego zewnętrznym, pozornym chaosem ale ze spokojnym, logicznym konstruowaniem, które jest może odbiciem wglądu w głąb natury, wydobywajacego z niej wewnętrzny ład rządzacych nią praw."
Bożena Kowalska, Lech Kunka, Wystawa sztuki współczesnej, Galeria 72 Chełm, maj 1976 (plakat z tekstem)