Postacie jeźdźców prowadzących lub ujarzmiających konie sięgają swoją genezą do Starożytności, a na popularność tego tematu w sztuce Europejskiej oddziałały późnostarożytne rzeźby Dioskurów - Kastora i Polluksa (lub inaczej dwa posągi Aleksandra z Bucefałem), znajdujące się w Rzymie, a tradycyjnie uważane za dzieła Fidiasza i Praksytelesa. W XVII-wiecznej Francji ich odpowiednikami, stały się dwie grupy: Ujarzmienia konia - tzw. Konie z Marly - wyrzeźbione przez Guillaume Coustou st. dla Ludwika XV. Ich kopie, wyrzeźbione w 1810 roku przez Paolo Triscorni, stanęły przed petersburskim Maneżem Gwardii Konnej. Na początku lat 40-tych w Petersburgu wbudowano nowy most na Newskim Prospekcie przez rzekę Fontankę obok jednego z carskich pałaców (i most i pałac noszą nazwę Aniczkowych), który w roku 1841 podarowany został przez Mikołaja I następcy tronu, przyszłemu Aleksandrowi II, z okazji jego ślubu. Nowy most udekorowano dwiema identycznymi grupami jeźdźców prowadzących ujarzmione konie. W roku 1842 brązowe rzeźby Klodta stanęły po stronie wschodniej mostu (bliżej rezydencji), a ich identyczne kopie z gipsu - po drugiej stronie rzeki. Rzeźby gipsowe dwukrotnie miano zastąpić brązowymi - jednak posągi cieszyły się tak ogromną popularnością, że dwukrotnie car ofiarował je w prezencie: cesarzowi Niemiec do Berlina oraz królowi Królestwa Obojga Sycylii do Neapolu (ich kopie stanęły także w carskich rezydencjach - Strelnie i Peterhofie, a także w majątku Golicynów - Kuźminki pod Moskwą). Ostatecznie autor wykonał na drugi kraniec mostu dwa zupełnie nowe posągi umieszczone na moście w 1851 roku. Zamiast grupy Dioskurów, powstał nowy temat - 4 etapy ujarzmienia konia. Prezentowana na naszej aukcji rzeźba gabinetowa pochodzi z drugiej grupy posągów - odlewnia w Kasli rozpoczęła produkcję tęgo modelu w roku 1887.

87
UJARZMIENIE KONIA, wg Piotra Klodta von Jürgensburga, Kasli, Rosja 1913

Żeliwo; wys. 44 cm
Znakowane: dwie okrągłe pieczęcie - jedna z herbem Rosji - dwugłowym orłem | ?????1913 | nazwisko odlewnika: ?. ????????

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Postacie jeźdźców prowadzących lub ujarzmiających konie sięgają swoją genezą do Starożytności, a na popularność tego tematu w sztuce Europejskiej oddziałały późnostarożytne rzeźby Dioskurów - Kastora i Polluksa (lub inaczej dwa posągi Aleksandra z Bucefałem), znajdujące się w Rzymie, a tradycyjnie uważane za dzieła Fidiasza i Praksytelesa. W XVII-wiecznej Francji ich odpowiednikami, stały się dwie grupy: Ujarzmienia konia - tzw. Konie z Marly - wyrzeźbione przez Guillaume Coustou st. dla Ludwika XV. Ich kopie, wyrzeźbione w 1810 roku przez Paolo Triscorni, stanęły przed petersburskim Maneżem Gwardii Konnej. Na początku lat 40-tych w Petersburgu wbudowano nowy most na Newskim Prospekcie przez rzekę Fontankę obok jednego z carskich pałaców (i most i pałac noszą nazwę Aniczkowych), który w roku 1841 podarowany został przez Mikołaja I następcy tronu, przyszłemu Aleksandrowi II, z okazji jego ślubu. Nowy most udekorowano dwiema identycznymi grupami jeźdźców prowadzących ujarzmione konie. W roku 1842 brązowe rzeźby Klodta stanęły po stronie wschodniej mostu (bliżej rezydencji), a ich identyczne kopie z gipsu - po drugiej stronie rzeki. Rzeźby gipsowe dwukrotnie miano zastąpić brązowymi - jednak posągi cieszyły się tak ogromną popularnością, że dwukrotnie car ofiarował je w prezencie: cesarzowi Niemiec do Berlina oraz królowi Królestwa Obojga Sycylii do Neapolu (ich kopie stanęły także w carskich rezydencjach - Strelnie i Peterhofie, a także w majątku Golicynów - Kuźminki pod Moskwą). Ostatecznie autor wykonał na drugi kraniec mostu dwa zupełnie nowe posągi umieszczone na moście w 1851 roku. Zamiast grupy Dioskurów, powstał nowy temat - 4 etapy ujarzmienia konia. Prezentowana na naszej aukcji rzeźba gabinetowa pochodzi z drugiej grupy posągów - odlewnia w Kasli rozpoczęła produkcję tęgo modelu w roku 1887.