Ekspertyza pani Wacławy Milewskiej: (...) "Przedstawiony przez artystę jeździec ubrany jest w mundur formacji Krakusów - białą sukmanę z czerwonym kołnierzem, wyłogami i naszytymi na piersi ładownicami (...) na głowie ma jednak niewłaściwą dla tej formacji amarantową rogatywkę z białym barankiem, a wysoką czapkę strzelców konnych, ozdobioną czerwona kitą. Uzbrojony jest w pistolet i szablę zawieszoną na temblaku u przegubu dłoni, dla błyskawicznego, w razie potrzeby uchwycenia rękojeści. Przyjąć można, że Kossak ukazał scenę z czasów ostatniego powstania (listopadowego)."(...) "Uciekający oficer w mundurze formacji krakusów jest autentycznym, wczesnym dziełem Juliusza Kossaka, który datuje na lata 1840-1844 (...)".
Juliusz KOSSAK (1824-1899)
Był ojcem Wojciecha Kossaka. W latach 1855 do 1869 przebywał w Paryżu, gdzie kształcił się u H. Verneta. W 1868r. wyjechał do Monachium i uczęszczał do atelier Franza Adama. W 1870 r. powrócił do kraju i osiadł w Krakowie, gdzie zaprzyjaźnił się z W. Gersonem, F. Kostrzewskim, M. Olszewskim i H. Pillatim. Był znakomitym akwarelistą. Malował sceny batalistyczne, historyczno-rodzajowe i rodzajowe. Głównym tematem jego prac był koń. Był założycielem najsłynniejszej dynastii polskich malarzy. Oprócz malarstwa wykonywał też wiele rysunków i ilustracji do książek, czasopism i kalendarzy. Swoje prace wystawiał m.in. w TPSP w Krakowie oraz w Salonie Ungra.
Akwarela, gwasz, papier, 18,8 x 19,5 cm,
sygn. p.d.: JK (monogram wiązany).
Ekspertyza pani Wacławy Milewskiej: (...) "Przedstawiony przez artystę jeździec ubrany jest w mundur formacji Krakusów - białą sukmanę z czerwonym kołnierzem, wyłogami i naszytymi na piersi ładownicami (...) na głowie ma jednak niewłaściwą dla tej formacji amarantową rogatywkę z białym barankiem, a wysoką czapkę strzelców konnych, ozdobioną czerwona kitą. Uzbrojony jest w pistolet i szablę zawieszoną na temblaku u przegubu dłoni, dla błyskawicznego, w razie potrzeby uchwycenia rękojeści. Przyjąć można, że Kossak ukazał scenę z czasów ostatniego powstania (listopadowego)."(...) "Uciekający oficer w mundurze formacji krakusów jest autentycznym, wczesnym dziełem Juliusza Kossaka, który datuje na lata 1840-1844 (...)".
Juliusz KOSSAK (1824-1899)
Był ojcem Wojciecha Kossaka. W latach 1855 do 1869 przebywał w Paryżu, gdzie kształcił się u H. Verneta. W 1868r. wyjechał do Monachium i uczęszczał do atelier Franza Adama. W 1870 r. powrócił do kraju i osiadł w Krakowie, gdzie zaprzyjaźnił się z W. Gersonem, F. Kostrzewskim, M. Olszewskim i H. Pillatim. Był znakomitym akwarelistą. Malował sceny batalistyczne, historyczno-rodzajowe i rodzajowe. Głównym tematem jego prac był koń. Był założycielem najsłynniejszej dynastii polskich malarzy. Oprócz malarstwa wykonywał też wiele rysunków i ilustracji do książek, czasopism i kalendarzy. Swoje prace wystawiał m.in. w TPSP w Krakowie oraz w Salonie Ungra.