Ventzislav PIRIANKOV (1971)
Ventzislav Piriankov jest artystą, który inspiruje się ikoną. Wychował się w prawosławnej Bułgarii i zawsze fascynował się sztuką bizantyjską w architekturze i wystroju cerkwi. A sercem każdej cerkwi są właśnie ikony. Niezmiennie przyciągają one pięknem, dostojeństwem i warsztatem. Do dziś jednym z najbardziej podziwianych motywów i elementów w obrazach Piriankova pozostają oczy. W czasach reżimu komunistycznego w prywatnym kręgu sztuka tworzenia ikony pozostawała żywa, mimo iż religia oficjalnie była zakazana. Malarstwo Piriankova wymyka się jednoznacznym ocenom. Te prace intrygują, zmuszają do zastanowienia i szukania odpowiedzi na odwieczne pytanie o filozofię bytu. Carski przepych złota, czerwieni i szafiru podkreśla afirmację życia, szarości zwracają uwagę na jego ulotność. To właśnie dzięki tym obrazom w 2000 roku Piriankov w Gorzowie Wielkopolskim wygrywa Biennale Sztuki Sakralnej. Natomiast w 2007 na Biennale Sztuki Współczesnej we Florencji nagrodę otrzymuje jego monumentalny dyptyk "Presence".

63
Ventzislav PIRIANKOV (ur. w 1971r. w Choumen w Bułgarii)

TWARZ

Technika mieszana, papier, 68 x 47,5 cm,
sygn. l.d.: Ventzi oraz na odwrocie Venzi'98.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Ventzislav PIRIANKOV (1971)
Ventzislav Piriankov jest artystą, który inspiruje się ikoną. Wychował się w prawosławnej Bułgarii i zawsze fascynował się sztuką bizantyjską w architekturze i wystroju cerkwi. A sercem każdej cerkwi są właśnie ikony. Niezmiennie przyciągają one pięknem, dostojeństwem i warsztatem. Do dziś jednym z najbardziej podziwianych motywów i elementów w obrazach Piriankova pozostają oczy. W czasach reżimu komunistycznego w prywatnym kręgu sztuka tworzenia ikony pozostawała żywa, mimo iż religia oficjalnie była zakazana. Malarstwo Piriankova wymyka się jednoznacznym ocenom. Te prace intrygują, zmuszają do zastanowienia i szukania odpowiedzi na odwieczne pytanie o filozofię bytu. Carski przepych złota, czerwieni i szafiru podkreśla afirmację życia, szarości zwracają uwagę na jego ulotność. To właśnie dzięki tym obrazom w 2000 roku Piriankov w Gorzowie Wielkopolskim wygrywa Biennale Sztuki Sakralnej. Natomiast w 2007 na Biennale Sztuki Współczesnej we Florencji nagrodę otrzymuje jego monumentalny dyptyk "Presence".