Francuski malarz, rzeźbiarz, twórca filmów, początkowo związany z kubizmem, z czasem stworzył bardzo indywidualny, figuracyjny styl. Kształcił się w biurze architektonicznym w Caen (1897-99), a następnie w Paryżu (1900-1902). Naukę uzupełniał w École des Arts Décoratifs oraz w Académie Julian. Od 1909 związany był z kubistami, w 1911 podpisał kontrakt z kolekcjonerem i marszandem D.-H. Kahnweilerem. Po zwolnieniu ze służby wojskowej w czasie I wojny (uległ poważnemu zatruciu gazem musztardowym pod Verdun), zaprzyjaźnił się z Le Courbusierem i Ozenfantem. Okres współpracy z Purystami zapoczątkował „estetykę maszyny” w malarstwie Légera – jego kompozycje stały się statyczne, formy wyraźnie zarysowane, o gładkiej, lśniącej powierzchni, przypominające części maszyny. W latach międzywojennych współpracował z teatrem projektując scenografie, oraz z filmem, w 1924 powstał jego „ Ballet Mécanique” – pierwszy film bez scenariusza. Lata II wojny spędził w USA, do Francji powrócił w 1945. Jego styl zasadniczo nie uległ zmianie, nadal tworzył monumentalne, cylindryczne formy, obwiedzione czarnym konturem, który wypełniał płasko kładziony kolor. Na obrazach pojawiały się postacie cyrkowców, robotników, sceny z codziennego życia. Poza malarstwem projektował mozaiki, murale, witraże i tapiserie. Muzeum Légera powstało w Biot w 1960.
(„The Oxford Companion to Twentieth Century Art”, red. Harold Osborne, Oxford University Press, 1990, ss. 321-322; Wikipedia).

71
Fernand LÉGER (1881-1955)

Twarz, 1947

oryginalna litografia barwna, 17,9 x 11,2 cm,
frontyspis książki Loys`a Massona „L'Illustre Thomas Wilson. Divertissement”, wydawca Bordas, Paryż 1947, wydanie numerowane 500 sztuk, egzemplarz nr 20.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Francuski malarz, rzeźbiarz, twórca filmów, początkowo związany z kubizmem, z czasem stworzył bardzo indywidualny, figuracyjny styl. Kształcił się w biurze architektonicznym w Caen (1897-99), a następnie w Paryżu (1900-1902). Naukę uzupełniał w École des Arts Décoratifs oraz w Académie Julian. Od 1909 związany był z kubistami, w 1911 podpisał kontrakt z kolekcjonerem i marszandem D.-H. Kahnweilerem. Po zwolnieniu ze służby wojskowej w czasie I wojny (uległ poważnemu zatruciu gazem musztardowym pod Verdun), zaprzyjaźnił się z Le Courbusierem i Ozenfantem. Okres współpracy z Purystami zapoczątkował „estetykę maszyny” w malarstwie Légera – jego kompozycje stały się statyczne, formy wyraźnie zarysowane, o gładkiej, lśniącej powierzchni, przypominające części maszyny. W latach międzywojennych współpracował z teatrem projektując scenografie, oraz z filmem, w 1924 powstał jego „ Ballet Mécanique” – pierwszy film bez scenariusza. Lata II wojny spędził w USA, do Francji powrócił w 1945. Jego styl zasadniczo nie uległ zmianie, nadal tworzył monumentalne, cylindryczne formy, obwiedzione czarnym konturem, który wypełniał płasko kładziony kolor. Na obrazach pojawiały się postacie cyrkowców, robotników, sceny z codziennego życia. Poza malarstwem projektował mozaiki, murale, witraże i tapiserie. Muzeum Légera powstało w Biot w 1960.
(„The Oxford Companion to Twentieth Century Art”, red. Harold Osborne, Oxford University Press, 1990, ss. 321-322; Wikipedia).