Opinia Wacławy Milewskiej, historyka sztuki, Kraków, 25. 04. 2017.

Rysunki ze zbiorów Henryka Bednarskiego (1907-1991), wybitnego lwowskiego kolekcjonera i bibliofila, autora tekstów z zakresu sztuki, architektury i archeologii, po wojnie zamieszkałego w Krakowie. W katalogu kolekcjonera poz. nr 190.

W podsumowaniu swojej szczegółowej i wnikliwej analizy opiniowanych rysunków Wacława Milewska stwierdza niemal z pewnością, że prezentowane prace są dziełem Wojciecha Gersona. Prace powstały, gdy artysta był na studiach w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu (1853-1855). Na autorstwo Gersona wskazują, według opinii autorki, użyte środki techniczne, uprawiane przez artystę ilustratorstwo, tematyka fantastyczno-ludowa (baśń oparta jest na gminnym podaniu), adresowanie utworu do młodego odbiorcy: "Gerson posiadając oprócz talentu artystycznego także nieprzeciętne zdolności pedagogiczne, doceniał wartość edukacji najmłodszego pokolenia". Również Gersonowi przypisuje autorka opinii napisy na odwrociach dwóch rysunków - są to na rys. nr 1 data: "1854" i napis: "do bajki o żelaznym wilku", na rysunku nr 2 data "1854". Autorka opinii zauważa, że napisy są wyblakłe, ale na tyle czytelne, że można je porównać z napisami na innych rysunkach artysty.


Wojciech GERSON (1831-1901). Wybitny polski malarz, ilustrator, pedagog, krytyk artystyczny, animator życia artystycznego. W latach 1844-1850 kształcił się w warszawskiej SSP, gdzie związał się z grupą artystów skupionych wokół Marcina Olszyńskiego. Studia kontynuował w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych (1853-1855). W latach 1856-1858 naukę uzupełniał w Paryżu w pracowni L. Cognieta. Po powrocie do Warszawy zorganizował atelier dla skupionych wokół niego artystów, z którymi wspólnie przygotował Krajową Wystawę Sztuk Pięknych, z czasem przekształconą w Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. W latach 1872-1896 był głównym profesorem Klasy (Szkoły) Rysunkowej w Warszawie. Od 1867 uczył prywatnie w swojej pracowni. Wykształcił wielu wybitnych malarzy, jego uczniami byli m.in. K. Alchimowicz, J. Chełmoński, A. Kędzierski, A. Wierusz-Kowalski, S. Masłowski, E. Okuń, J. Pankiewicz, W. Podkowiński, J. Stanisławski, L. Wyczółkowski. Gerson uprawiał wszelkie techniki malarskie, z rzadka próbował litografii. Malował sceny rodzajowe, utrzymane w silnie realistycznej konwencji, ale nie stronił od sentymentalizmu i sielskości. Tworzył kompozycje historyczne i religijne, portrety, oraz pejzaże, szczególnie pejzaże tatrzańskie, które często uznawane są za ukoronowanie jego twórczości.

20
Wojciech GERSON (1831-1901)

"Trzy ilustracje do Baśni o żelaznym wilku Antoniego Czajkowskiego", 1854

ołówek, akwarela, gwasz biały, papier brunatny, wym.: (1) 20 x 17 cm, (2) 20 x 23 cm, (3) - rysunek o kształcie nieregularnym, zamkniętym półkoliście - 20 x 20 cm,
niesygnowane; oznaczenia: na rys. (1) u dołu po lewej data: 1854; po prawej ołówkiem napis: do bajki o żelaznym wilku; na rys. (2) u dołu po prawej data: 1854; na odwrocie rys. (3) napis ołówkiem: (ilust)racja do "Baśni o / żelaznym wilku" / W. Gersona / lata 1850-55; równolegle do bocznych krawędzi trudny do odczytania napis ołówkiem kopiowym prawdopodobnie naniesiony przez introligatora.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Opinia Wacławy Milewskiej, historyka sztuki, Kraków, 25. 04. 2017.

Rysunki ze zbiorów Henryka Bednarskiego (1907-1991), wybitnego lwowskiego kolekcjonera i bibliofila, autora tekstów z zakresu sztuki, architektury i archeologii, po wojnie zamieszkałego w Krakowie. W katalogu kolekcjonera poz. nr 190.

W podsumowaniu swojej szczegółowej i wnikliwej analizy opiniowanych rysunków Wacława Milewska stwierdza niemal z pewnością, że prezentowane prace są dziełem Wojciecha Gersona. Prace powstały, gdy artysta był na studiach w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu (1853-1855). Na autorstwo Gersona wskazują, według opinii autorki, użyte środki techniczne, uprawiane przez artystę ilustratorstwo, tematyka fantastyczno-ludowa (baśń oparta jest na gminnym podaniu), adresowanie utworu do młodego odbiorcy: "Gerson posiadając oprócz talentu artystycznego także nieprzeciętne zdolności pedagogiczne, doceniał wartość edukacji najmłodszego pokolenia". Również Gersonowi przypisuje autorka opinii napisy na odwrociach dwóch rysunków - są to na rys. nr 1 data: "1854" i napis: "do bajki o żelaznym wilku", na rysunku nr 2 data "1854". Autorka opinii zauważa, że napisy są wyblakłe, ale na tyle czytelne, że można je porównać z napisami na innych rysunkach artysty.


Wojciech GERSON (1831-1901). Wybitny polski malarz, ilustrator, pedagog, krytyk artystyczny, animator życia artystycznego. W latach 1844-1850 kształcił się w warszawskiej SSP, gdzie związał się z grupą artystów skupionych wokół Marcina Olszyńskiego. Studia kontynuował w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych (1853-1855). W latach 1856-1858 naukę uzupełniał w Paryżu w pracowni L. Cognieta. Po powrocie do Warszawy zorganizował atelier dla skupionych wokół niego artystów, z którymi wspólnie przygotował Krajową Wystawę Sztuk Pięknych, z czasem przekształconą w Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. W latach 1872-1896 był głównym profesorem Klasy (Szkoły) Rysunkowej w Warszawie. Od 1867 uczył prywatnie w swojej pracowni. Wykształcił wielu wybitnych malarzy, jego uczniami byli m.in. K. Alchimowicz, J. Chełmoński, A. Kędzierski, A. Wierusz-Kowalski, S. Masłowski, E. Okuń, J. Pankiewicz, W. Podkowiński, J. Stanisławski, L. Wyczółkowski. Gerson uprawiał wszelkie techniki malarskie, z rzadka próbował litografii. Malował sceny rodzajowe, utrzymane w silnie realistycznej konwencji, ale nie stronił od sentymentalizmu i sielskości. Tworzył kompozycje historyczne i religijne, portrety, oraz pejzaże, szczególnie pejzaże tatrzańskie, które często uznawane są za ukoronowanie jego twórczości.