Opinia Hanny Kotkowskiej-Bareji
Obraz przedstawia trzy idące dziewczyny w huculskich strojach (haftowane rękawy bluzek) w pejzażu z brzozą i wysokimi górami w głębi, pod wąskim pasem nieba. Motyw trzech dziewcząt występuje jako drugoplanowy w obrazie "Powrót z kościoła" z 1890 r., a także w jego wersji z ok. 1920 r., zatytułowanej "Powrót z gór". Szymanowski w całej swojej twórczości wykorzystywał motywy, czy pomysły tematyczne do komponowania nowych prac, przenosił też koncepcje rzeźbiarskie do malarstwa ("Wiatr", "Faun goniący nimfę" i inne). "Trzy góralki" powstały w okresie I wojny światowej, lub wkrótce po niej, kiedy to artysta wracał do swojej wczesnej twórczości malarskiej z lat 1883-95. Wówczas stylistyka i poziom tej twórczości wiązały się z jego kilkuletnimi studiami w Monachium, w latach powojennych wrócił do malowania po co najmniej dwudziestoletniej przerwie rzeźbiarskiej, ze względów praktycznych - wojenny czas nie umożliwiał utrzymania rodziny z rzeźby. Przypuszczam, że malował te obrazy z pamięci, ponieważ tymi dawnymi nie dysponował a upraszczał je i zmieniał, ponieważ zmieniły się też jego możliwości twórcze i w niemniejszym stopniu stosunek do monachijskiego malarstwa końca XIX w.

12
Wacław SZYMANOWSKI (1859 - 1930)

TRZY GÓRALKI, ok. 1920

Olej, płótno; 100,5 x 73 cm
Sygnowany l. d.: Wacław Szymanowski
Na odwrocie nalepka:
Salon dzieł sztuki | K. Wojciechowskiego| Kraków Św. Jana 3
Autor: Szymanowski Wacław |
Tytuł: Trzy góralki |
Rodzaj: olej | Nr 1033

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Opinia Hanny Kotkowskiej-Bareji
Obraz przedstawia trzy idące dziewczyny w huculskich strojach (haftowane rękawy bluzek) w pejzażu z brzozą i wysokimi górami w głębi, pod wąskim pasem nieba. Motyw trzech dziewcząt występuje jako drugoplanowy w obrazie "Powrót z kościoła" z 1890 r., a także w jego wersji z ok. 1920 r., zatytułowanej "Powrót z gór". Szymanowski w całej swojej twórczości wykorzystywał motywy, czy pomysły tematyczne do komponowania nowych prac, przenosił też koncepcje rzeźbiarskie do malarstwa ("Wiatr", "Faun goniący nimfę" i inne). "Trzy góralki" powstały w okresie I wojny światowej, lub wkrótce po niej, kiedy to artysta wracał do swojej wczesnej twórczości malarskiej z lat 1883-95. Wówczas stylistyka i poziom tej twórczości wiązały się z jego kilkuletnimi studiami w Monachium, w latach powojennych wrócił do malowania po co najmniej dwudziestoletniej przerwie rzeźbiarskiej, ze względów praktycznych - wojenny czas nie umożliwiał utrzymania rodziny z rzeźby. Przypuszczam, że malował te obrazy z pamięci, ponieważ tymi dawnymi nie dysponował a upraszczał je i zmieniał, ponieważ zmieniły się też jego możliwości twórcze i w niemniejszym stopniu stosunek do monachijskiego malarstwa końca XIX w.