"Obecna w każdym odcieniu i szczególe na wskroś liryczna osobowość malarza con amore czującego intymny świat dziecka - przezwycięża wszelkie niebezpieczeństwa stylizacji. Artyście towarzyszy rzadko spotykany sukces połączenia wyrafinowanej, świadomie prowadzonej gry form z uczuleniem i naiwnością przypominającą niemalże sztukę ludową i prymitywną. Cechy te dalej rozwinięte znajdziemy w obrazie Dziewczynka sięgająca po gniazdko na drzewie z 1923 r. oraz w innym obrazie z tegoż roku Trzy dziewczynki przed klatką z ptaszkiem. Ten ostatni pokazany w 1923 r. na pierwszej wystawie urządzonej wspólnie z grupą czterech przyjaciół (Dubreuil, Gromaire, Pascin, Per Krohg) zwrócił uwagę swą oryginalnością. Bardziej swobodny od innych i reasumuje ostatnie wszystkie moje próby - pisał o tym obrazie san Makowski."
(J. Starzyński) "Klatka z kanarkiem jest motywem, który już od dwóch lat [w stosunku do obrazu Kapela dziecięca powstawała w 1922, a została wykończona wiosna 1923] interesował artystę, żeby tylko wymienić szkic olejny z 1920 r.: Dziewczynka i ptak. Zanim artysta ten motyw włączył do Kapeli dziecięcej, maluje Dzieci przed klatką z ptaszkami, Klatkę z kanarkiem oddzielnie, w kompozycji Dziewczynki z kanarkiem czy wreszcie w obrazie Dwie dziewczynki przed klatką z kanarkiem. Również i w późniejszych obrazach ulubiony motyw będzie się pojawiał jeszcze wiele razy w różnych nawrotach i wariantach aż do ostatnich lat życia artysty. Można by z łatwością wymienić około 20 kompozycji Makowskiego opartych na motywie klatki z ptakiem" (Władysława Jaworska)

125
Tadeusz MAKOWSKI (1882 Oświęcim -1932 Paryż)

Trzy dziewczynki przed klatką z ptaszkiem, 1923

olej, płótno dublowane; 81,5 x 100 cm;
sygn. i dat. l. d.: Tade Makowski 1923;
na odwrocie nalepka wystawowa

Obraz wystawiany (wybór):
Galerie B. Weill, 1e`re exposition du Groupe Dubreuil, Gromaire, Makowski, Pascin, Per Krohg, Paris 1923;
Galerie B. Weill, Tade Makowski, peintures et dessins, Paris 1927, nr 4 (Enfants devant la cage; dat. omyłkowo 1920);
Galerie Jeanne Castel, Exposition de quelques ouvres de Tade Makowski, Paris 1935, nr 20 (Les Enfants a` la cage)

Lit. (wybór):
Juliusz Starzyński, Malarstwo Tadeusza Makowskiego [w:] Tadeusz Makowski. 1882-1932, Państwowy Instytut Sztuki, Warszawa 1957, tu obraz wzmiankowany na str. 71;
Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa-Kraków 1964 - tu informacja o pochodzeniu obrazu z paryskiej kolekcji M. Girardin`a oraz bibliografia pracy;
Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski, polski malarz w Paryżu, Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk, 1976;
Władysława Jaworska, Tadeusz Makowski, Kraków - Wydawnictwo Ryszard Kluszczyński - 1999, s. 68, il. barwna

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Obecna w każdym odcieniu i szczególe na wskroś liryczna osobowość malarza con amore czującego intymny świat dziecka - przezwycięża wszelkie niebezpieczeństwa stylizacji. Artyście towarzyszy rzadko spotykany sukces połączenia wyrafinowanej, świadomie prowadzonej gry form z uczuleniem i naiwnością przypominającą niemalże sztukę ludową i prymitywną. Cechy te dalej rozwinięte znajdziemy w obrazie Dziewczynka sięgająca po gniazdko na drzewie z 1923 r. oraz w innym obrazie z tegoż roku Trzy dziewczynki przed klatką z ptaszkiem. Ten ostatni pokazany w 1923 r. na pierwszej wystawie urządzonej wspólnie z grupą czterech przyjaciół (Dubreuil, Gromaire, Pascin, Per Krohg) zwrócił uwagę swą oryginalnością. Bardziej swobodny od innych i reasumuje ostatnie wszystkie moje próby - pisał o tym obrazie san Makowski."
(J. Starzyński) "Klatka z kanarkiem jest motywem, który już od dwóch lat [w stosunku do obrazu Kapela dziecięca powstawała w 1922, a została wykończona wiosna 1923] interesował artystę, żeby tylko wymienić szkic olejny z 1920 r.: Dziewczynka i ptak. Zanim artysta ten motyw włączył do Kapeli dziecięcej, maluje Dzieci przed klatką z ptaszkami, Klatkę z kanarkiem oddzielnie, w kompozycji Dziewczynki z kanarkiem czy wreszcie w obrazie Dwie dziewczynki przed klatką z kanarkiem. Również i w późniejszych obrazach ulubiony motyw będzie się pojawiał jeszcze wiele razy w różnych nawrotach i wariantach aż do ostatnich lat życia artysty. Można by z łatwością wymienić około 20 kompozycji Makowskiego opartych na motywie klatki z ptakiem" (Władysława Jaworska)