Malarz. Przedstawiciel op-artu i abstrakcji geometrycznej. Studiował historię sztuki na KUL-u od 1956 roku. Przyjęty do ZPAP bez ukończenia edukacji artystycznej. Współtwórca Grupy Zamek. Jego pierwsze malarskie kompozycje można określić jako metaforyczne. Od roku 1958 artysta eksperymentował z powierzchnią obrazu, wprowadzając obce materie, a następnie stworzył w latach 1960-64 "formury", obiekty o skomplikowanej fakturze, formowane w gipsie.
Od połowy lat 60. fascynowały artystę problemy wizualizacji przestrzeni, ruchu i światła (RYTMY, 1971; PERMUTACJE, 1973), które zbliżały go do nurtu op-artu. W latach 80. Ziemski skrajnie uprościł paletę i w ostatnich pracach posługiwał się wyłącznie bielą, szarością i czernią (cykl METAMORFOZY).

13
Jan ZIEMSKI (1920-1988)

Trzy białe koła, l. 80-te XX w.

olej/płyta, 100 x 41,5 cm
wyst. i repr.: Jan Ziemski 1920-1988, Galeria Stara Lublin, 2003, jako wł. Danuty Ziemskiej

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz. Przedstawiciel op-artu i abstrakcji geometrycznej. Studiował historię sztuki na KUL-u od 1956 roku. Przyjęty do ZPAP bez ukończenia edukacji artystycznej. Współtwórca Grupy Zamek. Jego pierwsze malarskie kompozycje można określić jako metaforyczne. Od roku 1958 artysta eksperymentował z powierzchnią obrazu, wprowadzając obce materie, a następnie stworzył w latach 1960-64 "formury", obiekty o skomplikowanej fakturze, formowane w gipsie.
Od połowy lat 60. fascynowały artystę problemy wizualizacji przestrzeni, ruchu i światła (RYTMY, 1971; PERMUTACJE, 1973), które zbliżały go do nurtu op-artu. W latach 80. Ziemski skrajnie uprościł paletę i w ostatnich pracach posługiwał się wyłącznie bielą, szarością i czernią (cykl METAMORFOZY).