W roku 1998 obraz był przedmiotem ekspertyzy p. prof. Władysławy Jaworskiej, wybitnej znawczyni twórczości Tadeusza Makowskiego i autorki licznych opracowań dotyczących życia i dzieła artysty.
W tekście tym prof. Jaworska określa przynależność Trojga dzieci pod chorągiewkami do całego "długiego i bogatego cyklu kompozycji Makowskiego o charakterze dziecięcego karnawału i nastroju poetyckiej groteski: na tle domyślnej kurtyny teatralnej stoi frontalnie do widza troje dzieci: dwóch chłopców w spiczastych czapeczkach i mniejsza dziewczynka w płaskim okrągłym bereciku. Maskaradowy, dowcipny wygląd nadają aktorom-marionetkom doprawione nosy (jeden jak marchewka!), uśmiechnięte usta, okrągłe jak paciorki oczy. Zarys dziecięcych figurek (widocznych tylko do półpostaci), mimo z lekka sfalowanych okryć, zdradza geometryzowany kształt w drzewie ciosanych ludowych kukiełek." Dzięki porównaniom z innymi, datowanymi obrazami (m.in. z Małymi pierrotami, 1930, MNW)* autorka datuje Troje dzieci pod chorągiewkami na lata 1929-1930.
*repr., m.in.:
- W. Jaworska Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa 1964, s. 227, il. 124;
- W. Jaworska, Tadeusz Makowski - polski malarz w Paryżu, Wrocław 1976, il. 62.
olej, tempera, gwasz, tektura
41,5 x 50,5 cm (w świetle ramy: 40,2 x 43,5 cm)
sygn. l.d.: Tadé | Makowski
Na odwrocie nieczytelny, kilkuwierszowy napis ołówkiem; poniżej również ołówkiem: T. Makowski | Troje dzieci pod chorągiewkami
W roku 1998 obraz był przedmiotem ekspertyzy p. prof. Władysławy Jaworskiej, wybitnej znawczyni twórczości Tadeusza Makowskiego i autorki licznych opracowań dotyczących życia i dzieła artysty.
W tekście tym prof. Jaworska określa przynależność Trojga dzieci pod chorągiewkami do całego "długiego i bogatego cyklu kompozycji Makowskiego o charakterze dziecięcego karnawału i nastroju poetyckiej groteski: na tle domyślnej kurtyny teatralnej stoi frontalnie do widza troje dzieci: dwóch chłopców w spiczastych czapeczkach i mniejsza dziewczynka w płaskim okrągłym bereciku. Maskaradowy, dowcipny wygląd nadają aktorom-marionetkom doprawione nosy (jeden jak marchewka!), uśmiechnięte usta, okrągłe jak paciorki oczy. Zarys dziecięcych figurek (widocznych tylko do półpostaci), mimo z lekka sfalowanych okryć, zdradza geometryzowany kształt w drzewie ciosanych ludowych kukiełek." Dzięki porównaniom z innymi, datowanymi obrazami (m.in. z Małymi pierrotami, 1930, MNW)* autorka datuje Troje dzieci pod chorągiewkami na lata 1929-1930.
*repr., m.in.:
- W. Jaworska Tadeusz Makowski. Życie i twórczość, Wrocław-Warszawa 1964, s. 227, il. 124;
- W. Jaworska, Tadeusz Makowski - polski malarz w Paryżu, Wrocław 1976, il. 62.