OPINIE:
- opinia dr Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej z 2019 roku

POCHODZENIE:
- kolekcja Włodzimierza Krawieckiego
- kolekcja prywatna, Kraków

WYSTAWIANY:
- Leon Wyczółkowski - prace na papierze z kolekcji Włodzimierza Kaweckiego, Galeria Dyląg, Kraków, 12 czerwca - 6 lipca 2019

LITERATURA:
- Leon Wyczółkowski - prace na papierze z kolekcji Włodzimierza Kaweckiego, Galeria Dyląg, s. 10 - 11 (il.)
- porównaj: Trębacz - legionista, litografia z teki: Leon Wyczółkowski, "Wspomnienia z Legionowa 1916.", Kraków 1920

W 1916 roku Leon Wyczółkowski został malarzem wojennym Legionów Polskich. Była to dość znamienna praktyka dla artystów tego pokolenia – wielu malarzy, pisarzy czy muzyków czuło obowiązek czynnego uczestnictwa w odzyskiwaniu dla Polski niepodległości. Wyczółkowski został przydzielony do Komendy Głównej w obozie zimowym na Wołyniu, gdzie przebywał do czerwca tegoż roku. Podczas pobytu upamiętniał krajobrazy z okolic oraz ilustrował życie codzienne legionistów. Częstym motywem z tego okresu są umiłowane przez Wyczółkowskiego sylwetki samotnych sosnowych drzew, zabudowania koszar czy cmentarz w Wołczesku. Przed opuszczeniem jednostki Wyczółkowski miał podarować prace stworzone na Wołyniu Józefowi Piłsudskiemu, które nie zachowały się do naszych czasów. Jednak owocem pobytu w służbie była teka litografii „Wspomnienia z Legionowa”, wydana w 1920 roku. W zbiorze grafik pod numerem 11 widnieje bliźniacza odbitka zatytułowana „Trębacz – legionista”. Prezentowana praca jest prawdopodobnie jednym ze szkiców dla graficznej wersji. Ponadto w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajdują się dwie niezrealizowane projekty okładki do „Wspomnień z Legionowa”, z sylwetą analogicznego ujęcia Trębacza z prezentowanej pracy. Na odwrociu ukazany jest szkicowo potraktowany cmentarz w Wołczesku z zaprzęgiem konnym na pierwszym planie. Sposób przedstawienia grupy zwierząt jest charakterystyczny dla Wyczółkowskiego, który wykorzystuje lubiany przez siebie schemat kompozycyjny, ukazując konie w ciągnący się w głąb kompozycji swoisty szpaler.

W latach 1869- 1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918 r. zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

13
Leon WYCZÓŁKOWSKI (1852 Huta Miastkowska k. Siedlec - 1936 Warszawa)

Trębacz (Recto) / Wołczesk wieś - cmentarze (Verso), 1916 r.

ołówek/papier, 23,5 x 33,2 cm

na odwrociu opisany wzdłuż krawędzi: 'Wołczesk wieś - cmentarze'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

OPINIE:
- opinia dr Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej z 2019 roku

POCHODZENIE:
- kolekcja Włodzimierza Krawieckiego
- kolekcja prywatna, Kraków

WYSTAWIANY:
- Leon Wyczółkowski - prace na papierze z kolekcji Włodzimierza Kaweckiego, Galeria Dyląg, Kraków, 12 czerwca - 6 lipca 2019

LITERATURA:
- Leon Wyczółkowski - prace na papierze z kolekcji Włodzimierza Kaweckiego, Galeria Dyląg, s. 10 - 11 (il.)
- porównaj: Trębacz - legionista, litografia z teki: Leon Wyczółkowski, "Wspomnienia z Legionowa 1916.", Kraków 1920

W 1916 roku Leon Wyczółkowski został malarzem wojennym Legionów Polskich. Była to dość znamienna praktyka dla artystów tego pokolenia – wielu malarzy, pisarzy czy muzyków czuło obowiązek czynnego uczestnictwa w odzyskiwaniu dla Polski niepodległości. Wyczółkowski został przydzielony do Komendy Głównej w obozie zimowym na Wołyniu, gdzie przebywał do czerwca tegoż roku. Podczas pobytu upamiętniał krajobrazy z okolic oraz ilustrował życie codzienne legionistów. Częstym motywem z tego okresu są umiłowane przez Wyczółkowskiego sylwetki samotnych sosnowych drzew, zabudowania koszar czy cmentarz w Wołczesku. Przed opuszczeniem jednostki Wyczółkowski miał podarować prace stworzone na Wołyniu Józefowi Piłsudskiemu, które nie zachowały się do naszych czasów. Jednak owocem pobytu w służbie była teka litografii „Wspomnienia z Legionowa”, wydana w 1920 roku. W zbiorze grafik pod numerem 11 widnieje bliźniacza odbitka zatytułowana „Trębacz – legionista”. Prezentowana praca jest prawdopodobnie jednym ze szkiców dla graficznej wersji. Ponadto w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie znajdują się dwie niezrealizowane projekty okładki do „Wspomnień z Legionowa”, z sylwetą analogicznego ujęcia Trębacza z prezentowanej pracy. Na odwrociu ukazany jest szkicowo potraktowany cmentarz w Wołczesku z zaprzęgiem konnym na pierwszym planie. Sposób przedstawienia grupy zwierząt jest charakterystyczny dla Wyczółkowskiego, który wykorzystuje lubiany przez siebie schemat kompozycyjny, ukazując konie w ciągnący się w głąb kompozycji swoisty szpaler.

W latach 1869- 1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, R. Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 r. prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 r. odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 r. uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918 r. zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.