Możliwości działania w drzewie i granicie, których przekroczyć nie można, przypominają napięcie łuku lub struny, trzeba wyczuć kiedy i gdzie kończy się wytrzymałość materiału. Poznanie praw materiału jest dla rzeźbiarza podstawą twórczości. Bezwzględne podporządkowywanie materiału swoim koncepcjom jest dowodem niezrozumienia praw rządzących naturą. Dla mnie kształt drzewa łączyć ma się zawsze z kształtem człowieka. Natura w każdym swym przejawie jest logiczna i sensowna, pozostawia jednak zawsze miejsce na interpretację jeśli mieści się ona w logice budowy i charakterze materiału. Adam Smolana

131
Adam SMOLANA (1921- 1987)

Transformacja, 1968 r.

dąb, 182 x 57 x 35 cm

Wystawiana:
Adama Smolana [wystawa indywidualna], Galera Arsenał, Poznań, 1971 r.

Pochodzenie:
Kolekcja rodziny artysty

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Możliwości działania w drzewie i granicie, których przekroczyć nie można, przypominają napięcie łuku lub struny, trzeba wyczuć kiedy i gdzie kończy się wytrzymałość materiału. Poznanie praw materiału jest dla rzeźbiarza podstawą twórczości. Bezwzględne podporządkowywanie materiału swoim koncepcjom jest dowodem niezrozumienia praw rządzących naturą. Dla mnie kształt drzewa łączyć ma się zawsze z kształtem człowieka. Natura w każdym swym przejawie jest logiczna i sensowna, pozostawia jednak zawsze miejsce na interpretację jeśli mieści się ona w logice budowy i charakterze materiału. Adam Smolana