Gatunek fetes galantes, którego przykładem jest prezentowany obraz, został skodyfikowany w pierwszej ćwierci XVIII wieku. Po śmierci Ludwika XIV i objęciu regencji przez Filipa Orleańskiego (1715-1723) sztuka francuska przeżyła niezwykłą rewolucję. Malarstwo i rzemiosło artystyczne cechowały w coraz większym stopniu lekkość i dążenie do przyjemności i wygody. Zrezygnowano z reprezentacyjnego i pompatycznego charakteru sztuki. W malarstwie coraz wyraźniej zaczynała dominować niezobowiązująca, często frywolna tematyka. Emblematycznym przykładem tej przemiany jest powstanie - jako odrębnego gatunku malarskiego - fête galante (święto wytworne), specyficznej sceny rodzajowej przedstawiającej wytworne zabawy, spacery lub koncerty dworskie. Pierwsze obrazy tego typu malował - zainspirowany Rubensem - Antoine Watteau i sprzedawał przede wszystkim finansowym elitom ówczesnej Francji. W latach 20. XVIII wieku jego spuściznę przejęli Jean Baptiste Pater, Jean François de Troy, JeanHonoré Fragonard i Nicolas Lancret i to oni wprowadzili fête galante w obieg oficjalnej sztuki dworu. Prezentowany obraz powstał według niedatowanej, ale pochodzącej zapewne z lat 20. lub 30., kompozycji Jeana Baptiste'a Patera "Fête galante dans un parc" (kolekcja prywatna, Francja). W centrum obrazu znajduje się młoda kobieta w eleganckiej, dworskiej sukni. Otaczają ją: rozmarzony mężczyzna, para z naręczem kwiatów oraz dwoje dzieci. Prezentowany obraz jest wobec oryginału Patera lustrzanym odbiciem. Mogłoby to sugerować, że praca powstała przy użyciu wzoru graficznego. Tę hipotezę potwierdza również odmienna kolorystyka. Nieznane są jednak grafiki ilustrujące wspomnianą kompozycję Patera;co więc było inspiracją dla prezentowanego obrazu? Być może za wzór artyście posłużyło jakieś inne, nieznane dziś malarskie powtórzenie. Obrazy Patera kopiowano bowiem nie tylko na płótnie, lecz także na innych podłożach, które wykorzystywano następnie jako zdobienia. Znane są przykłady użycia kopii z Patera w meblarstwie, porcelanie i emaliowych dekoracjach. Z tym procederem mamy do czynienia nie tylko we Francji, ale również w Prusach i Saksonii, w których obrazy Patera były kolekcjonowane (duży ich zespół zgromadzony jest w pałacu Sanssouci w Poczdamie). Kompozycja jest interesująca również z innego powodu. Inspiracją dla obrazu Patera była grupa postaci z prawej części słynnego i wielokrotnie reprodukowanego w XVIII wieku obrazu Antoine'a Watteau "Pielgrzymka na Cyterę". Wśród eleganckiego towarzystwa, które nieśpiesznie szykuje się do opuszczenia mitycznej wyspy miłości, Watteau przedstawił kilka postaci, które zdają się nie przejmować zbliżającym się czasem odjazdu. Na obrazie widzimy młoda kobietę z wachlarzem, której do ucha szepcze coś młody człowiek. Na jej lewym ramieniu opiera się skrzydlaty amorek - powyżej widzimy kobietę i mężczyznę z naręczem kwiatów. Pater pracując nad swoim "Eleganckim towarzystwem w parku" w zręczny sposób posłużył się grupą z obrazu Watteau - zmieniając jedynie kilka szczegółów - wkomponował ją w nowe, architektoniczno-parkowe tło. Ten sposób działania nie powinien w przypadku artysty dziwić. Pater był bowiem nie tylko jednym z najważniejszych kontynuatorów Watteau, ale również jego uczniem. Od niego zaczerpnął zarówno tematykę obrazów, jasny, pastelowy koloryt, jak i miękki modelunek.


Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%

27
FRANCUSKI XVIII w. MALARZ

Towarzystwo w parku (wg Jeana Baptiste'a Patera)

olej/płótno, 85 x 75 cm

LITERATURA:
- Por. Katalog Tableaux anciennes, 18.12.2002, Tajan, Paryż 2002

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Gatunek fetes galantes, którego przykładem jest prezentowany obraz, został skodyfikowany w pierwszej ćwierci XVIII wieku. Po śmierci Ludwika XIV i objęciu regencji przez Filipa Orleańskiego (1715-1723) sztuka francuska przeżyła niezwykłą rewolucję. Malarstwo i rzemiosło artystyczne cechowały w coraz większym stopniu lekkość i dążenie do przyjemności i wygody. Zrezygnowano z reprezentacyjnego i pompatycznego charakteru sztuki. W malarstwie coraz wyraźniej zaczynała dominować niezobowiązująca, często frywolna tematyka. Emblematycznym przykładem tej przemiany jest powstanie - jako odrębnego gatunku malarskiego - fête galante (święto wytworne), specyficznej sceny rodzajowej przedstawiającej wytworne zabawy, spacery lub koncerty dworskie. Pierwsze obrazy tego typu malował - zainspirowany Rubensem - Antoine Watteau i sprzedawał przede wszystkim finansowym elitom ówczesnej Francji. W latach 20. XVIII wieku jego spuściznę przejęli Jean Baptiste Pater, Jean François de Troy, JeanHonoré Fragonard i Nicolas Lancret i to oni wprowadzili fête galante w obieg oficjalnej sztuki dworu. Prezentowany obraz powstał według niedatowanej, ale pochodzącej zapewne z lat 20. lub 30., kompozycji Jeana Baptiste'a Patera "Fête galante dans un parc" (kolekcja prywatna, Francja). W centrum obrazu znajduje się młoda kobieta w eleganckiej, dworskiej sukni. Otaczają ją: rozmarzony mężczyzna, para z naręczem kwiatów oraz dwoje dzieci. Prezentowany obraz jest wobec oryginału Patera lustrzanym odbiciem. Mogłoby to sugerować, że praca powstała przy użyciu wzoru graficznego. Tę hipotezę potwierdza również odmienna kolorystyka. Nieznane są jednak grafiki ilustrujące wspomnianą kompozycję Patera;co więc było inspiracją dla prezentowanego obrazu? Być może za wzór artyście posłużyło jakieś inne, nieznane dziś malarskie powtórzenie. Obrazy Patera kopiowano bowiem nie tylko na płótnie, lecz także na innych podłożach, które wykorzystywano następnie jako zdobienia. Znane są przykłady użycia kopii z Patera w meblarstwie, porcelanie i emaliowych dekoracjach. Z tym procederem mamy do czynienia nie tylko we Francji, ale również w Prusach i Saksonii, w których obrazy Patera były kolekcjonowane (duży ich zespół zgromadzony jest w pałacu Sanssouci w Poczdamie). Kompozycja jest interesująca również z innego powodu. Inspiracją dla obrazu Patera była grupa postaci z prawej części słynnego i wielokrotnie reprodukowanego w XVIII wieku obrazu Antoine'a Watteau "Pielgrzymka na Cyterę". Wśród eleganckiego towarzystwa, które nieśpiesznie szykuje się do opuszczenia mitycznej wyspy miłości, Watteau przedstawił kilka postaci, które zdają się nie przejmować zbliżającym się czasem odjazdu. Na obrazie widzimy młoda kobietę z wachlarzem, której do ucha szepcze coś młody człowiek. Na jej lewym ramieniu opiera się skrzydlaty amorek - powyżej widzimy kobietę i mężczyznę z naręczem kwiatów. Pater pracując nad swoim "Eleganckim towarzystwem w parku" w zręczny sposób posłużył się grupą z obrazu Watteau - zmieniając jedynie kilka szczegółów - wkomponował ją w nowe, architektoniczno-parkowe tło. Ten sposób działania nie powinien w przypadku artysty dziwić. Pater był bowiem nie tylko jednym z najważniejszych kontynuatorów Watteau, ale również jego uczniem. Od niego zaczerpnął zarówno tematykę obrazów, jasny, pastelowy koloryt, jak i miękki modelunek.


Podatki i opłaty
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%