Gabriel (1920-2010) i Hanna (ur. 1926) Rechowiczowie - małżeństwo artystów; ich abstrakcyjne kompozycje zdobiły najważniejsze obiekty architektury powojennego modernizmu w Warszawie: Dom Chłopa, Supersam, pawilon basenów Legii. W 1962 Rechowicz wspólnie z Edwardem Krasińskim opracował i wykonał wystrój baru Frykas w Warszawie.
Krasiński był zaprzyjaźniony z Rechowiczami - przez siedem lat mieszkał w ich warszawskim domu.
Edward Krasiński studiował w latach 1940-1942 w Kunstgewerbeschule w Krakowie (była to szkoła sztuk stosowanych, utworzona przez okupanta w miejsce Akademii Sztuk Pięknych, częściowo konspiracyjnie kontynuująca jej tradycję). Uczęszczał na zajęcia z architektury wnętrz i grafiki użytkowej. Tam zetknął się z artystami z kręgu Tadeusza Kantora, którzy po zakończeniu wojny sformują Grupę Krakowską. W latach 1950-1954 w Krakowie i po przeniesieniu się do Warszawy w 1954 przez kolejną dekadę artysta zajmował się projektowaniem graficznym (ilustracje, okładki, plakaty). W tym czasie współpracował z Hanną i Gabrielem Rechowiczami, autorami pawilonów wystawowych, dekoracji ściennych we wnętrzach publicznych itp. Nieliczne pozostałe z tego okresu prace (do których należy oferowany Akt) noszą cechy sztuki figuratywnej zakorzenionej z jednej strony w sztuce artystów z kręgu Grupy Krakowskiej (np. Kazimierza Mikulskiego, Jerzego Nowosielskiego), z drugiej - w stylu twórców "polskiej szkoły plakatu", takich jak Henryk Tomaszewski, wiele też zawdzięczają bezpośrednim kontaktom z realizacjami Rechowiczów. Etap malarstwa utrzymanego w klimatach surrealistycznych zakończył się w połowie lat 60., kiedy Krasiński zaczął tworzyć abstrakcyjne kompozycje przestrzenne.
olej, dykta
63 x 62,5 cm
Pochodzenie: kolekcja Hanny i Gabriela Rechowiczów.
W załączeniu potwierdzenie autorstwa wydane przez Hannę Rechowicz.
Gabriel (1920-2010) i Hanna (ur. 1926) Rechowiczowie - małżeństwo artystów; ich abstrakcyjne kompozycje zdobiły najważniejsze obiekty architektury powojennego modernizmu w Warszawie: Dom Chłopa, Supersam, pawilon basenów Legii. W 1962 Rechowicz wspólnie z Edwardem Krasińskim opracował i wykonał wystrój baru Frykas w Warszawie.
Krasiński był zaprzyjaźniony z Rechowiczami - przez siedem lat mieszkał w ich warszawskim domu.
Edward Krasiński studiował w latach 1940-1942 w Kunstgewerbeschule w Krakowie (była to szkoła sztuk stosowanych, utworzona przez okupanta w miejsce Akademii Sztuk Pięknych, częściowo konspiracyjnie kontynuująca jej tradycję). Uczęszczał na zajęcia z architektury wnętrz i grafiki użytkowej. Tam zetknął się z artystami z kręgu Tadeusza Kantora, którzy po zakończeniu wojny sformują Grupę Krakowską. W latach 1950-1954 w Krakowie i po przeniesieniu się do Warszawy w 1954 przez kolejną dekadę artysta zajmował się projektowaniem graficznym (ilustracje, okładki, plakaty). W tym czasie współpracował z Hanną i Gabrielem Rechowiczami, autorami pawilonów wystawowych, dekoracji ściennych we wnętrzach publicznych itp. Nieliczne pozostałe z tego okresu prace (do których należy oferowany Akt) noszą cechy sztuki figuratywnej zakorzenionej z jednej strony w sztuce artystów z kręgu Grupy Krakowskiej (np. Kazimierza Mikulskiego, Jerzego Nowosielskiego), z drugiej - w stylu twórców "polskiej szkoły plakatu", takich jak Henryk Tomaszewski, wiele też zawdzięczają bezpośrednim kontaktom z realizacjami Rechowiczów. Etap malarstwa utrzymanego w klimatach surrealistycznych zakończył się w połowie lat 60., kiedy Krasiński zaczął tworzyć abstrakcyjne kompozycje przestrzenne.