Studia artystyczne rozpoczął w 1912 r. w Szkole Przemysłowej we Lwowie. W latach 1919-22 kontynuował naukę w krakowskiej ASP; w 1922 r. uczęszczał do prywatnej pracowni A. Archipenki w Berlinie. W 1923 r. wyjechał do Paryża, gdzie związał się z kręgiem École de Paris, mieszkając z E. Zakiem i M. Chagallem. Dwa lata później osiadł we Francji na stałe. Uczestniczył w paryskich Salonach, wystawiał w wielu galeriach Paryża m.in.: Bernheim, de France, Le Portique. W 1930 r. pokazywał swe prace w Stanach Zjednoczonych: w Cleveland i Nowym Jorku. Eksponował swą twórczość także w Kanadzie i Anglii. W kraju artysta należał do ugrupowań o kolorystycznej orientacji - Nowa Generacja i Zwornik. W 1935 r. wyjechał do Nowego Jorku. Współpracował z Associated American Artists Gallery i French Art Gallery; przez wiele lat wykładał w Art Students League. W początkowej fazie sztuki Menkesa powracającym wciąż tematem były sceny z życia Żydów. Artysta pogłębiał ekspresję tych obrazów budując formy plamą barwną i dookreślając je konturem, nakładając farbę szybko i spontanicznie, nawarstwiając drobne impasty. Gamę kolorystyczną zawęził do brązów, żółcieni, czerwieni, zieleni i aksamitnej czerni; zmysłowy kolor rozgrywał w wielu niuansach nadając mu matowość fresku lub wewnętrzny blask. Lekko modulowanym płaszczyznom przeciwstawiał wibracje planów o bogatej fakturze rzeźbionej światłem i cieniem. Sceny religijne nasycał nostalgicznym nastrojem. Takie cechy stylistyczne i wyrazowe ma oferowany obraz pochodzący z połowy lat 20., z okresu silnych związków Menkesa z ekspresyjnym nurtem École de Paris. Omawiane dzieło repr. jest w kat. aukcyjnym Polswiss Art (19.05.1996, poz. 24). Kompozycyjny wariant omawianego obrazu - "Ojciec i syn" - repr. jest w kat. wystaw ?Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków", Muzeum Narodowe w Warszawie 1992, s. 205) i "Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, Muzeum Narodowe w Szczecinie, 1999/2000, s. 194), oraz w kat. monograficznej wystawy artysty urządzonej w Lipert Gallery w 1993 r. (poz. 15).
olej, płótno, 80 x 64,5
sygn. p. g.: Menkes
Studia artystyczne rozpoczął w 1912 r. w Szkole Przemysłowej we Lwowie. W latach 1919-22 kontynuował naukę w krakowskiej ASP; w 1922 r. uczęszczał do prywatnej pracowni A. Archipenki w Berlinie. W 1923 r. wyjechał do Paryża, gdzie związał się z kręgiem École de Paris, mieszkając z E. Zakiem i M. Chagallem. Dwa lata później osiadł we Francji na stałe. Uczestniczył w paryskich Salonach, wystawiał w wielu galeriach Paryża m.in.: Bernheim, de France, Le Portique. W 1930 r. pokazywał swe prace w Stanach Zjednoczonych: w Cleveland i Nowym Jorku. Eksponował swą twórczość także w Kanadzie i Anglii. W kraju artysta należał do ugrupowań o kolorystycznej orientacji - Nowa Generacja i Zwornik. W 1935 r. wyjechał do Nowego Jorku. Współpracował z Associated American Artists Gallery i French Art Gallery; przez wiele lat wykładał w Art Students League. W początkowej fazie sztuki Menkesa powracającym wciąż tematem były sceny z życia Żydów. Artysta pogłębiał ekspresję tych obrazów budując formy plamą barwną i dookreślając je konturem, nakładając farbę szybko i spontanicznie, nawarstwiając drobne impasty. Gamę kolorystyczną zawęził do brązów, żółcieni, czerwieni, zieleni i aksamitnej czerni; zmysłowy kolor rozgrywał w wielu niuansach nadając mu matowość fresku lub wewnętrzny blask. Lekko modulowanym płaszczyznom przeciwstawiał wibracje planów o bogatej fakturze rzeźbionej światłem i cieniem. Sceny religijne nasycał nostalgicznym nastrojem. Takie cechy stylistyczne i wyrazowe ma oferowany obraz pochodzący z połowy lat 20., z okresu silnych związków Menkesa z ekspresyjnym nurtem École de Paris. Omawiane dzieło repr. jest w kat. aukcyjnym Polswiss Art (19.05.1996, poz. 24). Kompozycyjny wariant omawianego obrazu - "Ojciec i syn" - repr. jest w kat. wystaw ?Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków", Muzeum Narodowe w Warszawie 1992, s. 205) i "Polski Paryż. Ecole de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka, Muzeum Narodowe w Szczecinie, 1999/2000, s. 194), oraz w kat. monograficznej wystawy artysty urządzonej w Lipert Gallery w 1993 r. (poz. 15).