Dziewica zajmuje szczególne miejsce w twórczości Klimta. Jej motywem przewodnim jest secesyjny motyw – relacja piękna i przemijania, młodości i śmiertelności, celebracja młodego życia i fenomen istnienia kobiety. Do tego Klimt przedstawił orientalne, okrągłe i opływowe kształty, które symbolizować mają kobiecość i kobiecą seksualność. Artysta malując jej twarz wzorował się na wizerunku swojej partnerki życiowej, Emilie Flöge. Obraz Dziewica był głównym obiektem wystawy zorganizowanej przez Deutschböhmischer Künstlerbund w galerii Rudolfinum w Pradze w styczniu i lutym 1914 r., na której zaprezentowano jedenaście obrazów i zbiór rysunków Klimta. Ponieważ cena była wysoka – 26 000 koron – przedstawiciel Galerii Nowoczesnej baron F. Wiesner negocjował z Klimtem. Ostatecznie Galeria zakupiła obraz za 20 000 koron w 1914 roku, rok po jego namalowaniu.

Gustav Klimt – austriacki malarz i grafik, symbolista. Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli secesji, przedstawiciel wiedeńskiego modernizmu. Od około 1890 roku Klimt zaczął coraz bardziej rozwijać swój niepowtarzalny, ekspresjonistyczny styl, który wyróżniają charakterystyczne, płaskie ornamenty. W 1890 roku wystąpił ze stowarzyszenia artystów Künstlerhaus i wspólnie z innymi twórcami założył Secesję Wiedeńską. Stowarzyszenie, które dokonało secesji, czyli odejścia, oddzielenia się od obowiązujących norm, zasad i tradycji w sztuce. W 1897 r. Gustav Klimt w jednej chwili staje w światłach jupiterów. Jako prezes Stowarzyszenia Artystów Austriackich jest wiodącą postacią wśród tzw. secesjonistów, dążących do odnowy w sztuce. Pawilon Secesji na wiedeńskim Placu Karola staje się budynkiem wystawowym nowego ruchu. Jest to okres największych jak do tej pory skandali artystycznych, których punkt szczytowy nastąpił w 1900 r., kiedy Gustav Klimt ukończył obrazy przedstawiające alegorie wydziałów Uniwersytetu Wiedeńskiego. W piśmie protestacyjnym w sprawie alegorii wydziałów, namalowanych przez Klimta dla Uniwersytetu Wiedeńskiego, napisano: „Nie walczymy przeciwko nagiej, ani przeciwko wolnej sztuce, tylko przeciwko sztuce brzydkiej”. Na wystawie światowej w Paryżu Klimt otrzymuje Grand Prix za obraz "Filozofia" z cyklu alegorii wydziałów. Od tej chwili Gustav Klimt cieszy się sławą na skalę europejską.

34
Gustav KLIMT (1862 - 1918)

The Virgin (Dziewica – 1913)

litografia barwna, papier welinowy o wysokiej gramaturze; 40 x 29 cm (kompozycja), 70 x 50 cm (arkusz);
sygn. na płycie pod kompozycją p. d. "Gustav Klimt" oraz numerowana ołówkiem „75/200”. Sucha pieczęć wydawcy l.d.: „trec, Edizioni Pregiate” oraz na odwrociu hologram „verification of authenticity”. Oryginalny certyfikat.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Dziewica zajmuje szczególne miejsce w twórczości Klimta. Jej motywem przewodnim jest secesyjny motyw – relacja piękna i przemijania, młodości i śmiertelności, celebracja młodego życia i fenomen istnienia kobiety. Do tego Klimt przedstawił orientalne, okrągłe i opływowe kształty, które symbolizować mają kobiecość i kobiecą seksualność. Artysta malując jej twarz wzorował się na wizerunku swojej partnerki życiowej, Emilie Flöge. Obraz Dziewica był głównym obiektem wystawy zorganizowanej przez Deutschböhmischer Künstlerbund w galerii Rudolfinum w Pradze w styczniu i lutym 1914 r., na której zaprezentowano jedenaście obrazów i zbiór rysunków Klimta. Ponieważ cena była wysoka – 26 000 koron – przedstawiciel Galerii Nowoczesnej baron F. Wiesner negocjował z Klimtem. Ostatecznie Galeria zakupiła obraz za 20 000 koron w 1914 roku, rok po jego namalowaniu.

Gustav Klimt – austriacki malarz i grafik, symbolista. Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli secesji, przedstawiciel wiedeńskiego modernizmu. Od około 1890 roku Klimt zaczął coraz bardziej rozwijać swój niepowtarzalny, ekspresjonistyczny styl, który wyróżniają charakterystyczne, płaskie ornamenty. W 1890 roku wystąpił ze stowarzyszenia artystów Künstlerhaus i wspólnie z innymi twórcami założył Secesję Wiedeńską. Stowarzyszenie, które dokonało secesji, czyli odejścia, oddzielenia się od obowiązujących norm, zasad i tradycji w sztuce. W 1897 r. Gustav Klimt w jednej chwili staje w światłach jupiterów. Jako prezes Stowarzyszenia Artystów Austriackich jest wiodącą postacią wśród tzw. secesjonistów, dążących do odnowy w sztuce. Pawilon Secesji na wiedeńskim Placu Karola staje się budynkiem wystawowym nowego ruchu. Jest to okres największych jak do tej pory skandali artystycznych, których punkt szczytowy nastąpił w 1900 r., kiedy Gustav Klimt ukończył obrazy przedstawiające alegorie wydziałów Uniwersytetu Wiedeńskiego. W piśmie protestacyjnym w sprawie alegorii wydziałów, namalowanych przez Klimta dla Uniwersytetu Wiedeńskiego, napisano: „Nie walczymy przeciwko nagiej, ani przeciwko wolnej sztuce, tylko przeciwko sztuce brzydkiej”. Na wystawie światowej w Paryżu Klimt otrzymuje Grand Prix za obraz "Filozofia" z cyklu alegorii wydziałów. Od tej chwili Gustav Klimt cieszy się sławą na skalę europejską.