POCHODZENIE:
zakup od artystki
kolekcja prywatna, Polska

W swojej twórczości Ewa Axelrad skupia się przede wszystkim na pracach nawiązujących w swojej tematyce do przestrzeni miejskiej. Artystka nie ogranicza się do jednego medium, równie chętnie sięga zarówno po instalacje-interwencje z gatunku site-specific, mające stanowić komentarz do konkretnego miejsca, jak i medium pozornie bardziej zdystansowane i obiektywne, jak fotografia czy wideo. Przestrzeń jest dla Axelrad punktem wyjścia do rozważań nad zachowaniami ludzkimi, przede wszystkim ich stadnym charakterem i świadomością zbiorową, która może służyć zarówno jako katalizator pozytywnych, wspólnotowych odruchów opiekuńczych, jak i instynktów obronnych i agresji, wobec tego, co obce. W „The Playground” z 2006 artystka podejmuje się obserwacji przestrzeni mieszkalnego bloku znajdującej się na pograniczu tego, co publiczne i widoczne dla wszystkich, a tego, co intymne, a tym samym wspólnotowe. Kwartet wydruków tworzący pracę uderza widza przede wszystkim jednoznacznym wyrazem swojej, ironicznej jak na przestrzeń mieszkalną, bezludności. Paleta barw jest celowo dominująco chłodna i industrialna. Nawet gdy Axelrad sięga po cieplejsze odcienie żółci i pomarańczowego, ich oczekiwany ocieplający wymiar wydaje się wręcz ironiczny. Dwie z prac to widoki okratowanych balkonów, a inwazyjność spojrzenia artystki zdaje się niemal niekomfortowa. Ostatnia z czterech prac przedstawiająca róg w zagłębieniach budynku potęguje nieprzyjemne uczucie izolacji. Jedyna, druga z prac w kwartecie, ukazuje wizerunek ludzkiej sylwetki – chłopca bawiącego się kijem lub patykiem. Jednak zamiast być obietnicą komfortu odnajdywanego w jedynym ludzkim przedstawieniu pośród nieprzychylnej i surowej formy architektonicznej, wizerunek chłopca przywołuje głęboko podskórne odruchy chronienia własnej przestrzeni mieszkalnej przed, chociażby przypadkowym, zniszczeniem. Z tym odruchem Axelrad pogrywa najsilniej, umieszczając okna i balkony groteskowo wysoko, poza zasięgiem chłopca i jego dziecinnych zabaw.

Studiowała na Wydziale Komunikacji Multimedialnej poznańskiej ASP i w londyńskim Royal College of Art. Tworzy rzeźby, instalacje i prace wideo. Pochyla się nad zjawiskami i relacjami społecznymi, często koncentrując się na konfliktach i przemocy. Jej interwencje nawiązują do specyfiki danej lokalizacji. Prace Axelrad wystawiane były m.in. w Zachęcie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej, a także brały udział w wielu zagranicznych wystawach, jak "Contemporary Art From Poland" w Europejskim Banku Centralnym we Frankfurcie w 2016 roku. W 2017 roku Muzeum Współczesne we Wrocławiu poświęciło jej wystawę indywidualną zatytułowaną "Sztama". Artystka pracuje w Londynie, gdzie w 2017 roku odbyły się jej dwie solowe wystawy, oraz na Śląsku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

27
Ewa AXELRAD (ur. 1984)

"The Playground", 2006

lambda/dibond, 70 x 46,5 cm (wymiary każdej pracy)
na odwrociu każdej z czterech prac nalepka z opisem oraz sygnatura: 'Axelrad'
ed. 2/5

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
zakup od artystki
kolekcja prywatna, Polska

W swojej twórczości Ewa Axelrad skupia się przede wszystkim na pracach nawiązujących w swojej tematyce do przestrzeni miejskiej. Artystka nie ogranicza się do jednego medium, równie chętnie sięga zarówno po instalacje-interwencje z gatunku site-specific, mające stanowić komentarz do konkretnego miejsca, jak i medium pozornie bardziej zdystansowane i obiektywne, jak fotografia czy wideo. Przestrzeń jest dla Axelrad punktem wyjścia do rozważań nad zachowaniami ludzkimi, przede wszystkim ich stadnym charakterem i świadomością zbiorową, która może służyć zarówno jako katalizator pozytywnych, wspólnotowych odruchów opiekuńczych, jak i instynktów obronnych i agresji, wobec tego, co obce. W „The Playground” z 2006 artystka podejmuje się obserwacji przestrzeni mieszkalnego bloku znajdującej się na pograniczu tego, co publiczne i widoczne dla wszystkich, a tego, co intymne, a tym samym wspólnotowe. Kwartet wydruków tworzący pracę uderza widza przede wszystkim jednoznacznym wyrazem swojej, ironicznej jak na przestrzeń mieszkalną, bezludności. Paleta barw jest celowo dominująco chłodna i industrialna. Nawet gdy Axelrad sięga po cieplejsze odcienie żółci i pomarańczowego, ich oczekiwany ocieplający wymiar wydaje się wręcz ironiczny. Dwie z prac to widoki okratowanych balkonów, a inwazyjność spojrzenia artystki zdaje się niemal niekomfortowa. Ostatnia z czterech prac przedstawiająca róg w zagłębieniach budynku potęguje nieprzyjemne uczucie izolacji. Jedyna, druga z prac w kwartecie, ukazuje wizerunek ludzkiej sylwetki – chłopca bawiącego się kijem lub patykiem. Jednak zamiast być obietnicą komfortu odnajdywanego w jedynym ludzkim przedstawieniu pośród nieprzychylnej i surowej formy architektonicznej, wizerunek chłopca przywołuje głęboko podskórne odruchy chronienia własnej przestrzeni mieszkalnej przed, chociażby przypadkowym, zniszczeniem. Z tym odruchem Axelrad pogrywa najsilniej, umieszczając okna i balkony groteskowo wysoko, poza zasięgiem chłopca i jego dziecinnych zabaw.

Studiowała na Wydziale Komunikacji Multimedialnej poznańskiej ASP i w londyńskim Royal College of Art. Tworzy rzeźby, instalacje i prace wideo. Pochyla się nad zjawiskami i relacjami społecznymi, często koncentrując się na konfliktach i przemocy. Jej interwencje nawiązują do specyfiki danej lokalizacji. Prace Axelrad wystawiane były m.in. w Zachęcie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej, a także brały udział w wielu zagranicznych wystawach, jak "Contemporary Art From Poland" w Europejskim Banku Centralnym we Frankfurcie w 2016 roku. W 2017 roku Muzeum Współczesne we Wrocławiu poświęciło jej wystawę indywidualną zatytułowaną "Sztama". Artystka pracuje w Londynie, gdzie w 2017 roku odbyły się jej dwie solowe wystawy, oraz na Śląsku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.