Motyw śmierci ukazanej pod postacią pięknej, młodej, kobiety, pojawiał się w malarstwie Jacka Malczewskiego już od lat 1898-1899, kiedy to powstał cykl obrazów zatytułowanych Thanatos, na których ukazał mitologicznego boga śmierci jako młodą, silną, statuaryczną postać kobiety trzymającej kosę. Z czasem jej wizerunek łagodniał, jakby artysta starał się pogodzić z nieuniknionym losem. Zaczął ją także przedstawiać
w słoneczny dzień, zamiast w przepełnionej mrokiem nocy.
Oferowany tryptyk, ujęty w ramę architektoniczną z epoki, ukazuje w centralnej części młodziutką wieśniaczkę, spacerującą leśną ścieżką w pełnie lata. Przyciśnięcie splecionych dłoni do policzka zdradza jej zatroskanie. Boczne kwatery ukazują tę sama dziewczynę, tym razem z kosą. Z lewej strony siedzi ona na ławce, podpierając ręką brodę "oczekuje" na siedzącego obok niej staruszka. Z prawej strony stoi podpierając się na kosie, spogląda w kierunku dworku.
Obraz wspaniale wpisuje się w symboliczny nurt twórczości Jacka Malczewskiego.
olej, tektura; 51 x 26 cm (każda z kwater);
sygn.: J. Malczewski (każda z kwater);
na odwrocie, na każdej części stempel: Magazyn Uniwersalny/ Roman Drobner, Kraków
Motyw śmierci ukazanej pod postacią pięknej, młodej, kobiety, pojawiał się w malarstwie Jacka Malczewskiego już od lat 1898-1899, kiedy to powstał cykl obrazów zatytułowanych Thanatos, na których ukazał mitologicznego boga śmierci jako młodą, silną, statuaryczną postać kobiety trzymającej kosę. Z czasem jej wizerunek łagodniał, jakby artysta starał się pogodzić z nieuniknionym losem. Zaczął ją także przedstawiać
w słoneczny dzień, zamiast w przepełnionej mrokiem nocy.
Oferowany tryptyk, ujęty w ramę architektoniczną z epoki, ukazuje w centralnej części młodziutką wieśniaczkę, spacerującą leśną ścieżką w pełnie lata. Przyciśnięcie splecionych dłoni do policzka zdradza jej zatroskanie. Boczne kwatery ukazują tę sama dziewczynę, tym razem z kosą. Z lewej strony siedzi ona na ławce, podpierając ręką brodę "oczekuje" na siedzącego obok niej staruszka. Z prawej strony stoi podpierając się na kosie, spogląda w kierunku dworku.
Obraz wspaniale wpisuje się w symboliczny nurt twórczości Jacka Malczewskiego.