„W dziele Biegasa uderza przede wszystkim bujność fantazji, szczerość, siła w ekspresji i niepowszedni dar inwencji. Wizja jego nie ogranicza się na samej formie, on ją zapoznaje pozornie, ale tylko pozornie, bo niezadowolony wciąż szuka nowych form dla swych widzeń. On tylko myśli, a więcej jeszcze sny swoje wykłada w rzeźbiarskich kompozycjach. Rzeźbi, ale te jego hautreliefy wyglądają jak malowane halucynacje, obrazy błyskotliwe, na których się przesuwają całe orszaki masek i widziadeł.”

A. Basler, „Bolesław Biegas (Szkic)*”, „Przegląd Tygodniowy” 1902, nr 31, s. 894.)

Przez lata w swojej twórczości Bolesław Biegas wykreował swój niepowtarzalny, wielowymiarowy styl artystyczny, zarówno w malarstwie, jak i w rzeźbie. Twórczość artysty powstawała w całych cyklach. Biegas swoje rzeźby tworzył wykorzystując dwie stylistyki – jedna to uproszczone, zgeometryzowane formy, druga – nawiązująca do secesji. Personifikacja Boleści prezentowana w ofercie aukcyjnej jest właśnie ujęta w taką płynną, dynamiczną, secesyjną formę. Jej postać jawi się niczym figura stojąca w okalających ją falistych płomieniach. W takich alegoryczno-symbolicznych wizjach Biegasa widać jego inspirację filozofią Stanisława Przybyszewskiego.

107
Bolesław BIEGAS (Koziczyn 1877 - Paryż 1954)

Tęsknota/Boleść

brąz patynowany, wys. 50,5 cm
sygn. u dołu podstawy: Bolesław/Biegas/Paris 1909/Tęskonta
na drugim boku: EA I/IV i znak odlewnika odlew współczesny

Zobacz katalog

Sopocki Dom Aukcyjny

Aukcja Dzieł Sztuki

28.11.2020

17:00

Cena wywoławcza: 30 000 zł
Estymacja: 45 000 - 50 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

„W dziele Biegasa uderza przede wszystkim bujność fantazji, szczerość, siła w ekspresji i niepowszedni dar inwencji. Wizja jego nie ogranicza się na samej formie, on ją zapoznaje pozornie, ale tylko pozornie, bo niezadowolony wciąż szuka nowych form dla swych widzeń. On tylko myśli, a więcej jeszcze sny swoje wykłada w rzeźbiarskich kompozycjach. Rzeźbi, ale te jego hautreliefy wyglądają jak malowane halucynacje, obrazy błyskotliwe, na których się przesuwają całe orszaki masek i widziadeł.”

A. Basler, „Bolesław Biegas (Szkic)*”, „Przegląd Tygodniowy” 1902, nr 31, s. 894.)

Przez lata w swojej twórczości Bolesław Biegas wykreował swój niepowtarzalny, wielowymiarowy styl artystyczny, zarówno w malarstwie, jak i w rzeźbie. Twórczość artysty powstawała w całych cyklach. Biegas swoje rzeźby tworzył wykorzystując dwie stylistyki – jedna to uproszczone, zgeometryzowane formy, druga – nawiązująca do secesji. Personifikacja Boleści prezentowana w ofercie aukcyjnej jest właśnie ujęta w taką płynną, dynamiczną, secesyjną formę. Jej postać jawi się niczym figura stojąca w okalających ją falistych płomieniach. W takich alegoryczno-symbolicznych wizjach Biegasa widać jego inspirację filozofią Stanisława Przybyszewskiego.