Cykl ten, w przeciwieństwie do wcześniejszych, pozbawiony jest całkowicie odniesień społecznych i aluzji politycznych. Poświęcony został corridzie, ulubionej rozrywce Hiszpanów. Niektóre grafiki posłużyły jako ilustracje do traktatu pióra Nicolasa Fernendeza de Moratina o jej historii. Artysta złożył hołd wielkim torreadorom, bohaterom rytualnej fiesty, uwielbianym i podziwianym przez wszystkie warstwy społeczeństwa. W rycinach Goi hiszpańskie widowisko zyskało wymiar symboliczny - stało się metaforą ludzkiego zmagania z losem i przeznaczeniem. Lit.: E. Piot, "Catalogue raisonné de l`oeuvre gravé de Francisco Goya y Lucientes", I (1842) 358; T. Harris, Goya: Engravings and Lithographs, t. II, n. 221; E. Lafuente Ferrari, La Tauromaquia, Barcelona 1974, p. 15.

58
Francisco GOYA Y LUCIENTES (1746 - 1828)

Temeridad de Martincho en la plaza de Zaragoza, 1816

Akwaforta, akwatinta, sucha igła; wym.: 246 x 354 mm; nie sygn.; plansza nr 18 z cyklu "Tauromachia", edycja VI (z oryginalnej płyty przez Circulo de Bellas Artes, Madryd 1929). Na odwrocie potwierdzenie autentyczności i opis.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Cykl ten, w przeciwieństwie do wcześniejszych, pozbawiony jest całkowicie odniesień społecznych i aluzji politycznych. Poświęcony został corridzie, ulubionej rozrywce Hiszpanów. Niektóre grafiki posłużyły jako ilustracje do traktatu pióra Nicolasa Fernendeza de Moratina o jej historii. Artysta złożył hołd wielkim torreadorom, bohaterom rytualnej fiesty, uwielbianym i podziwianym przez wszystkie warstwy społeczeństwa. W rycinach Goi hiszpańskie widowisko zyskało wymiar symboliczny - stało się metaforą ludzkiego zmagania z losem i przeznaczeniem. Lit.: E. Piot, "Catalogue raisonné de l`oeuvre gravé de Francisco Goya y Lucientes", I (1842) 358; T. Harris, Goya: Engravings and Lithographs, t. II, n. 221; E. Lafuente Ferrari, La Tauromaquia, Barcelona 1974, p. 15.