Jeden z najwybitniejszych polskich kolorystów. Uprawiał malarstwo sztalugowe, ścienne oraz scenografię. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Krakowie, był uczniem Pankiewicza w Paryżu, należał także do grupy kapistów, o czym pisze Urszula Kozakowska-Zaucha: "W gronie kapistów zasłynął walcząc z zawodowym bokserem w meczu bokserskim poprzedzającym wystawienie na deskach Teatru im. Słowackiego w Krakowie futurystycznej sztuki Serce panny Agnieszki. Tak zbierano pieniądze na wspólny wyjazd do Paryża. We Francji Strzałecki pod pseudonimem Jast ilustrował kobiece pisma Vogue i Femina. Po powrocie do Polski ożenił się z Jadwigą Mańkowską, córką właścicieli majątku Rudki, który obok Wiśniowej i Krzemieńca był ulubionym miejscem plenerów kapistów. Malarstwo Strzałeckiego to utrzymane w ciemnych, nasyconych kolorach, nawet wyklętej przez kapistów czerni, martwe natury, pejzaże i kwiaty, trafnie opisane przez Józefa Czapskiego, który widział w nich "walorowy realizm, twardość i inspiracje Cézannem". Po wojnie Strzałecki osiadł w Gdańsku i stał się jednym z głównych animatorów życia artystycznego Trójmiasta. Był jednym z inicjatorów powstania Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, a także jej pierwszym rektorem (1945-1948).
Teka rysunkowa zawiera dziewięć prac artysty: Kościół Sakramentek na Nowym Mieście w Warszawie, Widok na kościół Najświętszej Marii Panny na Nowym Mieście w Warszawie, Widok na Stare Miasto w Warszawie od strony Wisły, Stare miasto na skarpie, Willa Ochaba, Łańcut, Konie, Kwiaty. Prezentowane prace to w większości widoki architektury Starego Miasta w Warszawie. Szybko malowane szkice stanowią impresje, chwilowe wrażenia z miejsc, po których wędrował artysta. W tece znajdują się również studia koni w ruchu oraz kwiatów.

137
Janusz (JAST) STRZAŁECKI (1902 Warszawa - 1983 Warszawa)

TEKA RYSUNKOWA

Ołówek, węgiel, flamaster, długopis, niebieski atrament, pastel; papier;
wymiary około 25 x 34 cm
Teka pochodzi ze zbiorów Urszuli Brzozowskiej-Strzałeckiej

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jeden z najwybitniejszych polskich kolorystów. Uprawiał malarstwo sztalugowe, ścienne oraz scenografię. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Krakowie, był uczniem Pankiewicza w Paryżu, należał także do grupy kapistów, o czym pisze Urszula Kozakowska-Zaucha: "W gronie kapistów zasłynął walcząc z zawodowym bokserem w meczu bokserskim poprzedzającym wystawienie na deskach Teatru im. Słowackiego w Krakowie futurystycznej sztuki Serce panny Agnieszki. Tak zbierano pieniądze na wspólny wyjazd do Paryża. We Francji Strzałecki pod pseudonimem Jast ilustrował kobiece pisma Vogue i Femina. Po powrocie do Polski ożenił się z Jadwigą Mańkowską, córką właścicieli majątku Rudki, który obok Wiśniowej i Krzemieńca był ulubionym miejscem plenerów kapistów. Malarstwo Strzałeckiego to utrzymane w ciemnych, nasyconych kolorach, nawet wyklętej przez kapistów czerni, martwe natury, pejzaże i kwiaty, trafnie opisane przez Józefa Czapskiego, który widział w nich "walorowy realizm, twardość i inspiracje Cézannem". Po wojnie Strzałecki osiadł w Gdańsku i stał się jednym z głównych animatorów życia artystycznego Trójmiasta. Był jednym z inicjatorów powstania Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, a także jej pierwszym rektorem (1945-1948).
Teka rysunkowa zawiera dziewięć prac artysty: Kościół Sakramentek na Nowym Mieście w Warszawie, Widok na kościół Najświętszej Marii Panny na Nowym Mieście w Warszawie, Widok na Stare Miasto w Warszawie od strony Wisły, Stare miasto na skarpie, Willa Ochaba, Łańcut, Konie, Kwiaty. Prezentowane prace to w większości widoki architektury Starego Miasta w Warszawie. Szybko malowane szkice stanowią impresje, chwilowe wrażenia z miejsc, po których wędrował artysta. W tece znajdują się również studia koni w ruchu oraz kwiatów.